Etä- ja lähijohtamisen haasteet luottamuksen saavuttamiseksi

Kuvaus

Johtaminen työelämässä on merkittävässä murroksessa. Työskentely on muuttunut globaaliksi ja tämän seurauksena organisaatio saattaa olla maailmanlaajuinen. Esimiehet ja alaiset voivat käytännössä istua eripuolilla maapalloa. Tämän seurauksena organisaatioiden johtaminen on muuttunut etä­ ja lähijohtamiseksi, sekä näiden erilaisiksi kombinaatioiksi. Viestinnän ja vuorovaikutuksen rooli korostuu entisestään, kun johtaminen ei ole perinteistä kasvotusten johtamista. Tällä muutoksella on ollut valtava vaikutus erilaisten viestintä mahdollisuuksien ja vaihtoehtoisten vuorovaikutustapojen kehittymiseen ja lisääntymiseen. Tarkastelen tutkielmassani etä­ ja lähijohtamisen haasteita luottamuksen saavuttamiseksi esimiesten näkökulmasta. Luottamussuhteen syntyminen on moninainen ja yksilöllinen kokemus molemmille osapuolille. Yksi keskeisimmistä kysymyksistä onkin, miten saavutetaan luottamussuhde esimiehen ja alaisen välillä. Teoreettisena viitekehyksenä tarkastelen monimuotoisuuden johtamisen keinoja eri toimipisteissä toimivien työntekijöiden johtamisessa. Keskeistä työssäni on myös pohtia niitä tekijöitä, jotka edistävät esimiehen ja alaisen välisen luottamussuhteen syntymistä. Hyvään luottamussuhteeseen liittyy keskeisesti vuorovaikutuksen ja arvostuksen käsitteet. Tarkastelen vuorovaikutuksen merkitystä LMX­ teorian kautta. Näkökulmana on esimiehen näkemys vuorovaikutuksesta alaisiin nähden, jonka seurauksena luottamussuhde on mahdollista kehittyä. Tuloksista on nähtävillä, että avoin vuorovaikutus on yksi merkittävimmistä tekijöistä luottamussuhteen rakentumiselle, sekä luottamussuhteen tasolla on suora korrelaatio alaisen kuulumiseen esimiehen sisä­ tai ulkopiiriin.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi