Tilintarkastuspalkkio asiakkaan liiketoimintariskin indikaattorina

Pro gradu -tutkielma
UVA_2021_sinkkonen_jenni.pdf - 1.18 MB

Kuvaus

Tilintarkastuspalkkiot määräytyvät tilintarkastustoimeksiantoon käytettävien resurssien sekä tilintarkastajalle tulevaisuudessa odotettavissa olevien kustannusten perusteella. Kun tilintarkastuspalkkiota määritetään, otetaan huomioon tilintarkastusasiakkaan ominaisuudet ja se, kuinka paljon tilintarkastukseen on käytettävä resursseja ja kuinka suuri riski tulevaisuuden tappioista toimeksiantoon sisältyy. Tilintarkastaja arvioi käytettävien resurssien määrää ja toimeksiantoon sisältyvää riskiä asiakasyrityksen ominaisuuksien perusteella. Vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa asiakasyrityksen luonne, liiketoimintariski sekä taloudellisen raportoinnin laatu. Näillä tekijöillä on merkittävä vaikutus tilintarkastajan toimeksiantoriskiin ja tilintarkastusriskiin. Tilintarkastajat pyrkivät kompensoimaan kasvavaa riskiä joko lisäämällä tarkastettavan evidenssin määrää, eli tilintarkastukseen käytettävien resurssien määrää tai kasvattamalla riskipreemiota kattamaan tulevaisuudessa odotettavissa olevat tappiot. Asiakasyrityksen liiketoimintariski eli riski siitä, että yritys ei pysty saavuttamaan sille asetettuja tavoitteita ja sen taloudellinen tilanne heikkenee tulevaisuudessa, vaikuttaa myös tilintarkastajan arvioon asiakkaan riskisyydestä ja siten tilintarkastuspalkkion suuruuteen. Tässä tutkielmassa keskitytäänkin liiketoimintariskin ja tilintarkastuspalkkion väliseen yhteyteen, ja pyritään selvittämään, voidaanko tilintarkastuspalkkiota hyödyntää asiakkaan liiketoimintariskin arvioinnissa, eli sisältääkö tilintarkastuspalkkio sellaista tietoa asiakkaan liiketoimintariskeistä ja tulevaisuuden taloudellisen tilanteen muutoksista, jota muilla markkinaosapuolilla ei ole. Tämä tutkielma perustuu Stanleyn (2011) aikaisemmin tekemän tutkimuksen ja sen tutkimustulosten pohjalle, joiden mukaan tilintarkastuspalkkioihin on sisällytetty tulevaisuuden muutokset asiakasyrityksen operatiivisessa suorituskyvyssä ja tilintarkastuspalkkiota voitaisiin käyttää jopa johtavana indikaattorina asiakkaan liiketoimintariskissä. Tämän tutkielman empiirinen osa on tehty suomalaisella aineistolla ja asiakkaan tulevaisuuden taloudellisen tilanteen mittareiksi eli liiketoimintariskimittareiksi on valikoitu kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden muutos. Tutkimus suoritettiin lineaarisen regressioanalyysin avulla, ja tutkimustulosten perusteella havaittiin tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys maksuvalmiuden muutoksen ja tilintarkastuspalkkion välillä. Kannattavuuden ja vakavaraisuuden muutoksilla ei havaittu olevan merkitsevää vaikutusta tilintarkastuspalkkioon

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi