Uutistyötä maakuntien ytimessä : Paikallisuuden diskurssit Ylen alueellisessa journalismissa

Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
UniVaasa_2021_Tervo_Elli_gradu.pdf - 562.96 KB

Kuvaus

Yle on valtakunnallinen julkisen palvelun toimija, jonka tehtävänä on palvella kansalaisia niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Tämä johtaa siihen, että aluetoimitusten sisältöjen pitää enenevissä määrin olla kiinnostavia sekä laajemmin että myös paikallisesti. Sen vuoksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten paikallisuus aluetoimitusten teksteihin tuotetaan ja miten se tekstin tasolla näyttäytyy. Kysymyksiin etsitään vastauksia tarkastelemalla paikallistamisen keinoja aineiston verkkoartikkeleista ja avaamalla paikallisuuden diskursseja. Aihe on kiinnostava, koska iso osa journalismista kulutetaan nykyään digitaalisilla alustoilla ja journalismia ohjaa tietynlainen tarve saada lukijat kiinnostumaan omista aiheista ja jäämään sisältöjen pariin. Tutkimuksen aineistona on 60 Yle Kajaanin aluetoimituksen verkkoartikkelia. Verkkoartikkelit on kerätty heinäkuulta joulukuulle 2017 niin, että jokaiselta kuukaudelta on poimittu aineistoon kuukauden kymmenen ensimmäistä artikkelia. Tutkimuksen menetelmänä on diskurssianalyysi, sillä sen keinoin saa selvitettyä, miten asioita merkityksellistetään teksteissä. Muu teoreettinen tausta työlle rakentuu paikallisuuden teoriasta ja journalismista paikallisuuden vahvistajana ja esille tuojana. Myös digitaalisuus ja digitaalinen journalismi tuovat tärkeän näkökulman tutkimukselle. Tulokset osoittavat, että paikallisuutta rakennetaan eri tavoin aidosti paikallisissa, kansallisissa tai kansainvälisissä aiheissa. Aidosti paikallisissa verkkoartikkeleissa paikallisuus on tunnetasolla lukijaan vetoavaa, tuttavallista ja lämminhenkistä. Kansallisissa ja kansainvälisissä aiheissa paikallisuus on taustalle häivytetty puhuva pää, joka antaa esimerkin kaltaisen kontekstin esimerkiksi jollekin ilmiölle. Paikallisella journalismilla on yhä sijansa Ylen uutisvirrassa, mutta sen paketointi yleisölle vaatii oman työpanoksensa. Perinteisellä tavalla tuotetut uutiset eivät välttämättä ole enää se, mihin kannattaa pyrkiä. Digitaaliset yleisöt vaativat skuupinomaista uutisointia tai taitavasti tuotettuja, laajoja kokonaisuuksia, joiden parissa viihtyä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi