Tule meille töihin! Tarkastelussa Atrian, Msk-Groupin ja Skaalan keinot rakentaa työnantajamainetta internetsivuillaan

Pro gradu - tutkielma 

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tutkimus tarkastelee kolmen eteläpohjalaisen teollisuuden alan yrityksen keinoja raken-taa omaa työnantajamainettaan internetsivuillaan. Aineistona olivat Atrian, Msk-Groupin ja Skaalan internetsivujen työnantaja- ja yritystietoussivut sekä etusivu. Lähtökohtana oli Aulan ja Mantereen kehittämä Repmap-mainemittari, josta muokaten mainepyörän avulla tarkastelin valitsemieni yritysten keinoja kertoa itsestään ja luoda omaa työnantajamai-nettaan. Menetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Muokkasin Aulan & Mantereen Repmap-mainemittarista tähän tutkimukseen soveltuvamman mainepyörän. Tutkin yri-tysten internetsivuja, ja etsin sieltä perusteluita, joilla ne kertovat työnantajamaineestaan. Alkuperäisessä Repmap-menetelmässä tutkitaan yrityksestä tuotteita ja palveluita, muu-tos- ja kilpailukykyä, julkista kuvaa, yhteiskuntavastuuta, menestymistä sekä yrityskult-tuuria ja johtamista. Teorian ja aineistoni perusteella muokkasin tätä menetelmää, jotta se soveltuisi nimenomaan työnantajamaineen tutkimiseen. Muokkaamassani mallissa tutki-taan yrityksen internetsivuilta muutos- ja kilpailukykyä, yhteiskuntavastuuta, menesty-mistä, yrityskulttuuria ja johtamista sekä työn kuvausta. Selvää, yksiselitteistä kuvaa eteläpohjalaisten yritysten työnantajamaineesta en tällä otan-nalla saanut. Jokainen yritys korostaa ja häivyttää maineviestinnästään eri asioita. Kes-kiarvoisesti eteläpohjalaiset yritykset rakentavat työnantajamainettaan yhteiskuntavas-tuuseen ja työn kuvaukseen liittyvillä perusteluilla.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi