Managers’ cognitions on performance of the firm

Vaasan yliopisto
Monografiaväitöskirja
vertaisarvioitu

Kuvaus

Yrityksen menestys on johtamistieteen perimmäinen kiinnostuksen kohde. Yrityksen ylimmän johdon käsitykset menestymiseen johtavista tekijöistä määrittävät toimintaa yrityksessä. Tässä tutkimuksessa on pyritty monimenetelmäisen tutkimusmetodologian kautta ymmärtämään ylimmän johdon yrityksen menestymiseen liittyviä käsityksiä. Tutkimuksessa on keskitytty erityisesti pk-yritysten toimitusjohtajien käsityksiin yrityksen menestymisestä. Tutkimuksessa tarkasteltiin liiketaloudellisesta kirjallisuudesta löytyviä yrityksen menestymistä kuvaavia malleja. Tutkimuksessa syvennyttiin johdon käsityksiin erityisesti johtajuuskognitioita käsittelevän tutkimuskirjallisuuden kautta. Johtajuuskognitioita tarkasteltiin sisällönanalyysin, kognitiivisten karttojen menetelmän sekä retorisen diskurssianalyysin keinoin. Yrityksen menestymistä käsittelevä kirjallisuus ja erityisesti menestymistä käsittelevät ideaalimallit esittävät menestyksen syntyvän monen keskenään harmoniassa olevan elementin yhteistoiminnasta. Tutkimustulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että johtajuuskognitiot ovat erilaisia toimitusjohtajien välillä samallakin toimialalla 22 toimitusjohtajan ryhmässä. Tulosten valossa voi todeta, että toimitusjohtajan käsitys yrityksen menestymisestä on rajallinen. Käsityksissä vaihtelivat menestystekijöiden painotukset ja niiden väliset yhteydet. Yrityksen menestymistä ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu toimitusjohtajan ajattelun näkökulmasta. Toimitusjohtajan äänen esiin nostaminen tuo yrityksen menestymisen tarkasteluun käytännön näkökulman. Kolmen tutkimusmenetelmän hyödyntäminen paljasti esiin erilaisten menetelmien erilaiset hyödyt ilmiöiden ymmärtämisessä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

978-952-476-725-5

ISSN

0355-2667

Aihealue

Sarja

Acta Wasaensia|Acta Wasaensia. Business administration|368

OKM-julkaisutyyppi

G4 Monografiaväitöskirja

Saavutettavuusominaisuudet

Ei tietoa saavutettavuudesta