The impact of grocery store layout decisions on store performance through consumer behaviour

Kuvaus

This thesis examines the impact of layout design used in grocery stores on store performance through consumer behaviour. The aim is to understand how floor plans in grocery stores are intentionally designed to influence consumer behaviour and thereby enhance the store’s performance. As online grocery shopping grows in popularity, researching and developing traditional brick-and-mortar stores is valuable to keep them relevant to consumers. This study has been conducted as a narrative literature review. It focuses on defining layout planning and different grocery store layouts, understanding consumer behaviour from the perspectives of behavioural economics, decision-making processes, and impulse buying, and linking these theoretical insights to store performance. The study uses research material published in the 2000s on these topics. The literature review suggests that the three most common grocery store layouts are grid, freeform, and racetrack. The greatest benefits in store performance are achieved by combining different layout models, most often the grid and racetrack layouts. Consumer behaviour encompasses all in-store activities related to purchasing, whether happening before, during, or after the purchase. Effective influence on consumer behaviour is achieved through strategic placement of store departments and products to maximize consumers’ exposure to stimuli. Impulse purchases, frequently discussed in the literature and based on stimuli, are a significant source of income for grocery stores. In conclusion, strategic layout design can influence consumer behaviour and thereby improve store performance.
Tutkielmassa tarkastellaan päivittäistavarakaupoissa käytettyjen pohjaratkaisuiden vaikutusta liiketoimintaan kuluttajakäyttäytymisen avulla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten päivittäistavarakaupoissa tehdyt pohjaratkaisut on tarkoituksellisesti suunniteltu vaikuttamaan kuluttajien käyttäytymiseen ja sitä kautta parantamaan myymälän suorituskykyä. Päivittäistavaroiden verkkokaupan suosio on kasvussa, ja jotta perinteiset kivijalkaruokakaupat pysyisivät kuluttajille relevantteina, niiden tutkiminen ja kehittäminen on arvokasta. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Sen keskeisessä osassa ovat pohjaratkaisusuunnittelun sekä päivittäistavarakaupoissa tehtyjen pohjaratkaisuiden määrittely, perehtyminen kuluttajakäyttäytymiseen käyttäytymistaloustieteen, päätöksentekoprosessin ja impulssiostosten näkökulmista sekä edellä mainittujen teoriaosuuksien yhdistäminen myymälän suorituskykyä käsittelevässä alaluvussa. Työssä hyödynnetään 2000-luvulla julkaistua tutkimusaineistoa käsitellyistä aiheista. Tutkielmassa tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen pohjautuen voitiin kolmen pohjaratkaisutyypin, ruudukkomaisen, vapaamuotoisen ja kilparadan, olevan päivittäistavarakaupoissa yleisimmin käytettyjä pohjaratkaisuja. Suurin hyöty myymälän pohjaratkaisusta saavutetaan yhdistelemällä eri pohjaratkaisumalleja. Yleisimmin käytetty on ruutu- ja kilparatapohjaratkaisun yhdistelmä. Kuluttajakäyttäytymisen havaittiin kattavan kaiken myymälässä tapahtuvan toiminnan, joka tapahtuu joko ennen, samanaikaisesti tai jälkeen ostotapahtuman. Kuluttajakäyttäytymiseen voidaan vaikuttaa tehokkaimmin myymäläosastojen ja tuotteiden strategisella sijoittelulla, jonka tavoitteena on maksimoida asiakkaiden altistuminen myymäläympäristön ärsykkeille. Yksi kirjallisuudessa usein toistunut, myymälöiden suorituskykyä parantava ja ärsykkeisiin perustuva, kulutusmuoto oli impulssiostokset, jotka muodostavat tärkeän tulonlähteen päivittäistavarakaupoille. Kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että strategisella pohjaratkaisusuunnittelulla pystytään vaikuttamaan kuluttajien käyttäytymiseen ja siten edistämään myymälän suorituskykyä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi