Participation in strategy work : Identified means from the perspectives of students

Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Kuvaus

The operating environment for higher education institutions is constantly changing and the demands for development are increasing. HEIs are being challenged by the rapid change em-braced by the new generations, and by changes in the traditional ways of working with stu-dents. The formulation of higher education institutions' strategies is influenced by their de-fined responsibilities from the level of state governance and institutions are required to devel-op strategies in cooperation with stakeholders. This study aims to identify which means con-tribute to or complicate student participation in HEI’s strategy work, based on the experiences of the case study participants. The framework of the thesis includes stakeholder participation and the Strategy As Practice (SAP) approach in a higher education context. The literature review is divided into two main parts according to the framework. First, the elements that contribute to the development of stakeholder participation and the selected three levels of participation are presented. These are followed by the SAP approach and a focus on its practices. Combining these sections in the context of the case study provides a theoretical basis for the model that will be used to con-duct the research. This empirical study was conducted as a case study to identify, from the students' perspective, their experiences of participation in higher education strategy work, utilizing understanding of strategy work practices at different levels of participation. Semi-structured (7) interviews were conducted with students who have some role in the student union. The data collected through the interviews were analyzed using the Gioia method and presented through a model following the theoretical framework. The findings of the study identified aspects of student participation that can be improved to enable the HEI to better provide opportunities for students to participate in its strategy work. The results highlight a broad student participation approach, which lowers the barrier to stu-dent participation. The findings of the study identified student engagement, clarifying com-munication and more systematic selection of participation opportunities as critical measures.
Korkeakoulujen toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa ja niiden kehittämisvaatimuk-set kasvavat. Korkeakouluja haastaa uusien sukupolvien omaksumat nopeat muutokset ja muutokset perinteisissä tavoissa työskennellä opiskelijoiden kanssa. Korkeakoulujen strategi-oiden laatimiseen vaikuttavat niiden valtionhallinnon tasolla määriteltävät tehtävät. Korkea-kouluja edellytetään osallistamaan sidosryhmiään omaan strategiatyöhönsä. Tässä tutkimuk-sessa pyritään tapaustutkimukseen osallistuneiden kokemusten perusteella selvittämään, mit-kä keinot edistävät tai vaikeuttavat opiskelijoiden osallistumista korkeakoulujen strategiatyö-hön. Tutkielman viitekehys koostuu korkeakoulukontekstissa sidosryhmien osallistamisen ja strate-gia käytäntönä -näkökulmista. Tutkielman kirjallisuuskatsaus on jaettu kahteen pääteemaan. Ensin kuvataan ne elementit, jotka liittyvät sidosryhmien osallistamiseen sekä tutkimukseen valitut osallistamisen tasot. Tämän jälkeen käsitellään strategia käytäntönä-näkökulmaa ja sen avulla tunnistettuja käytäntöjä. Näiden osioiden yhdistäminen tapaustutkimuksen pohjaksi luo teoreettisen perustan mallille, jota käytetään tutkimuksen toteuttamisessa. Tämä empiirinen tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkökulmasta heidän kokemuksiaan osallistumisesta korkeakoulun strategiatyö-hön, hyödyntäen ymmärrystä strategiatyön käytännöistä osallistumisen eri tasoilla. Puo-listrukturoidut (7) haastattelut toteutettiin opiskelijoille, joilla on jokin rooli korkeakoulun opis-kelijakunnassa. Haastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin Gioia-menetelmää hyödyntäen ja esiteltiin teoreettisen viitekehyksen mukaisen mallin kautta. Tutkimuksen tuloksissa tunnistettiin opiskelijoiden osallistumiseen liittyviä näkökulmia, joita voidaan kehittää, jotta korkeakoulu voisi tarjota opiskelijoille paremmat mahdollisuudet osallis-tua sen strategiatyöhön. Tulokset korostavat laajaa opiskelijoiden osallistumista koskevaa lä-hestymistapaa, joka vähentää opiskelijoiden kokemia osallistumiseen vaikuttavia haasteita. Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että opiskelijoiden sitouttaminen, viestinnän selkeyttäminen ja osallistumismahdollisuuksien järjestelmällisempi valinta ovat kriittisiä toimenpiteitä korkea-koululle.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi