Fintech payment innovations in retail business through the lens of the business model canvas "A single case study"
Ladataan...
847.27 KB
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Pysyvä osoite
Kuvaus
In a highly competitive and changing market, retail businesses must constantly stay on pace with
continuously developing customer standards. Customers are consistently becoming more accus tomed to an easy and convenient checkout process via fintech payment innovation providers.
Such fintech payment innovations can be crucial for the value creation process in retail busi nesses. However, questions remain about the true value creation potential of these innovations.
This research examines how value is created by fintech payment innovations in retail businesses.
The literature on fintech payments highlights benefits such as increased customer satisfaction,
faster transactions, convenience, and personalized checkout methods. These innovations also
enable retailers to offer a variety of payment methods, appealing to different customer prefer ences and driving sales. Such innovations streamline payment processes and enhance the over all shopping experience.
The literature review focuses on a broad range of topics including value creation, the business
model canvas, fintech, future regulation, and the trajectory of fintech payment innovations. Pre viously conducted studies on fintech payment innovations primarily shed light on their positive
impacts. Nevertheless, there is a gap in the literature regarding understanding of how fintech
payments innovations create value and affect the business models of retail business.
This thesis uses a qualitative approach, relying on an in-depth expert interview to answer to
answer the research question “How do fintech innovations in payments affect value creation in
retail businesses?". Interview questions crafted and tied to the different components of the
BMC. Additionally, secondary data, in the form of annual and financial reports, was used to
gather further insights into the operations of the case company.
Which suggest that while there are benefits to fintech payments innovations, they might still be
overestimated. As the value creation of these innovations likely stems from strategic partner ships and collaborations with brands than from direct profits for retail businesses. The findings
contribute to the existing body of knowledge while offering insights for retailers seeking to lev erage fintech solutions for value creation opportunities.
Kilpailukykyisessä ja muuttuvassa markkinassa vähittäiskaupan yritysten on pysyttävä jatkuvasti
kehittyvien asiakasstandardien tahdissa. Asiakkaat ovat tottuneet helppoihin ja käteviin mak sutapoihin, joita maksuteknologian avulla voidaan toteuttaa. Innovatiiviset maksuteknologiat
ovat avainasemassa vähittäiskaupan arvonluontiprosessissa. Kuitenkin maksuteknologioiden
todellinen arvonluontipotentiaali on vielä epäselvä.
Maksuteknologiaa käsittelevä kirjallisuus korostaa etuja, kuten asiakastyytyväisyys, nopeammat
maksut, helppous ja henkilökohtaisesti räätälöidyt maksutavat. Maksuteknologiat mahdollis tavat jälleenmyyjille erilaisten räätälöityjen maksutapojen tarjoamisen. Maksuteknologian inno vaatiot tehostavat maksuprosesseja, parantaen ostokokemusta ja lisäämällä myyntiä.
Kirjallisuuskatsaus keskittyy aiheisiin kuten arvonluonti, liiketoimintamalli, fintech, sääntely ja
fintech-maksuinnovaatioiden kehitys. Aiemmat tutkimukset fintech-maksuinnovaatioista
koskevat pääasiassa niiden positiivisia vaikutuksia. Kuitenkin kirjallisuudessa on aukko sen
ymmärtämisessä, miten fintech-maksuinnovaatiot luovat arvoa ja vaikuttavat vähittäiskaupan
liiketoimintamalleihin.
Tämä pro gradu käyttää laadullista lähestymistapaa ja perusteellisen asiantuntijahaastattelun
avulla vastaa tutkimuskysymykseen “miten fintech-innovaatiot maksamisessa vaikuttavat arvon
luomiseen vähittäiskaupassa?” Haastattelukysymykset on muotoiltu ja sidottu BMC:n eri kom ponentteihin. Lisäksi vuosi- ja talousraporttien muodossa kerättiin lisää näkemyksiä tutkittavan
yrityksen toiminnasta.
Tulokset viittaavat siihen, että vaikka fintech-maksuinnovaatioista on hyötyä, ne saattavat olla
yliarvioituja. Näiden innovaatioiden arvonluonti johtuu todennäköisesti enemmän strategisista
kumppanuuksista ja yhteistyöstä brändien kanssa kuin vähittäiskaupan yritysten maksu
transaktioiden tuotosta. Löydökset lisäävät olemassa olevaa tietämystä ja tarjoavat uusia näke myksiä vähittäiskauppiaille, jotka haluavat hyödyntää fintech-maksuteknologiaa arvonluonti mahdollisuuksii
