Strategioiden toteutuminen organisaatioiden kehittämisessä

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tämä hallintotieteellinen tutkimus käsittelee strategioiden toteutumista organisaatioiden kehittämisessä. Teoreettisena taustana tutustutaan strategiseen kehittämiseen eri näkökulmista. Tämän pohjalta on toteutettu sähköinen kyselytutkimus, jossa julkishallinnon asiantuntijaorganisaation henkilöstöltä selvitetään näkemyksiä ja kokemuksia niin strategian kuin kehittämistyön osalta esimerkiksi strategisten tavoitteiden toteutumisen ja kehittämismenetelmien näkökulmasta. Pro gradu -työn tutkimuskysymyksinä ovat: mitä organisaatioiden strategisella kehittämisellä tavoitellaan, miten strategiat toteutuvat käytännössä sekä millaisia kehittämiskeinoja sekä -välineitä organisaatioilla on käytössä ja millaisia käsityksiä henkilöstöllä ja johdolla on niistä. Strategia on koko organisaation yhteinen väline saavuttaa tavoitteita. Strategian muuttaminen tai kehittäminen on haastava kokonaisuus, jonka toteuttamisessa vaaditaan koko organisaation panos. Tutkimuksessa nousee eri yhteyksissä esiin vahvasti se, että kehitystyön toteutuminen edellyttää sitä, että kaikkien täytyy ymmärtää strategian sisältö ja merkitys, ja toimia sen mukaisesti kohti organisaation yhteisiä tavoitteita. Kyselytutkimuksen perusteella tämä ei välttämättä täysin toteudu, ainakaan siltä osin, että ymmärtävätkö organisaatiossa toimivat ihmiset, miten voivat itse vaikuttaa tavoitteiden toteutumiseen. Kehittämistyö vaatii sitoutumista, aikaa ja resursseja ja onnistuminen kehittämistyössä luo uusia mahdollisuuksia ja tuottavuutta. Kehittämisen tulee olla kiinteässä yhteydessä muuhun organisaation toimintaan. Organisaatioiden kehittäminen edellyttää, että voimavaroja ja motivaatioita on riittävästi sekä kehittämisedellytykset ovat kunnossa. Kokonaisuudessaan kehittäminen tarkoittaa rakenteiden, prosessien ja henkilöstön muuttamisesta tai uudistamisesta. Kehittämisen yhteydessä tulisi selvittää, että mitä kehitetään, miten kehitetään, millä mitataan ja kuka on vastuussa. Henkilöstön ja johdon kehittämiseen on laajasti erilaisia keinoja ja mahdollisuuksia. Kehittäminen voi koskea pelkästään yhtä henkilöä, tiettyä ryhmää tai koko organisaatiota. Johtamisen kehittämisenä voidaan pitää kaikkia niitä toimia, joilla tavoitellaan lisäämään henkilön kykyä toimia roolissaan. Henkilöstön kehittäminen voidaan taas määritellä toimenpiteiksi, joilla pyritään yhdistämään työtehtävien asettamat vaatimukset ja henkilön osaaminen.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi