Maksukäyttäytyminen yrityksen konkurssin ennustamisessa

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, voidaanko yrityksen konkurssia ennustaa aiemman maksukäyttäytymisen perusteella. Tutkielman empiriaosassa rakennetaan neljä mallia, jotka pohjaavat tilinpäätösinformaatioon, ei-taloudelliseen informaatioon ja maksukäyttäytymisinformaatioon. Maksukäyttäytymisinformaation konkurssin ennustamiskykyä verrataan tilinpäätösinformaation ja ei-taloudellisen informaation ennustekykyihin. Lisäksi näiden kolmen mallin muuttujat yhdistetään ja tarkastellaan tuoko yhdistetty malli lisäarvoa konkurssin ennustamiseen. Tutkimusaineisto on Suomen Asiakastieto Oy:n yritystietokannasta. Lopullinen aineisto käsittää 4675 havaintoa, joista 539 on konkurssiyrityksiä ja 4136 toimivia yrityksiä. Yritykset ovat yhtiömuodoltaan osakeyhtiöitä. Koska aineisto sisälsi huomattavasti enemmän toimivia yrityksiä, havaintojen määrää painotettiin niin, että toimivat yritykset ja konkurssiyritykset saivat estimoinnissa samat painot, mutta havaintojen määrä pysyi samana kuin alkuperäisessä aineistossa. Aineisto jaettiin testi- (25 %) ja estimointi-ryhmään (75 %). Tilastollinen testaus suoritettiin logistisen regressioanalyysin (LRA) avulla ja muuttujia lisättiin malleihin pakottavalla menettelyllä. Tutkielmassa saadut tulokset tukevat maksukäyttäytymisen, erityisesti maksuviiveiden, tärkeyttä konkurssin ennustamisessa. Verrattaessa tilinpäätösinformaatioon ja ei-taloudelliseen informaatioon, maksukäyttäytymismalli saavutti korkeimman kokonaisluokitteluprosentin. Tulokset osoittavat myös, että yhdistetyllä mallilla saavutetaan lisäarvoa konkurssin ennustamisessa. Tämän perusteella yrityksen tilaa tulisi arvioida laajasta näkökulmasta.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi