Yritysten valintakriteerit yhteistyöblogien valinnassa

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Kuluttajien mediankulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti ja mainostavien yritysten täytyy muuttua sen mukana. Blogien suosio ja määrällinen kasvu on ollut huimaa viime vuosina. Useat tutkimukset ovat osoittaneet että bloggaajan ja lukijan suhde on yhtä voimakas kuin word-of-mouth -suhde, mikä aiheuttaa lukijoiden altistumisen bloggaajan mielipiteille. Juuri tämän suhteen takia blogeista on tullut yhä tärkeämpi mainoskanava yrityksille. Bloggaajat tekevät mainontaa yritysten puolesta sekä oma-alotteisesti että yhteistyössä yritysten kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä yritysten käyttämistä mediavalinnan kriteereistä, jotka vaikuttavat tietyn blogin valintaan mainosvälineeksi. Tutkimuksen aihetta lähestytään mainostavien yritysten näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu mainosvälineen valintaa ja blogeja koskevasta sekä niitä yhdistelevästä teoriasta. Teoreettisessa viitekehyksessä mainosvälinevalinta nähdään monivaiheisena prosessina, jonka eri vaiheissa erilaiset kriteerit toimivat päätöstä ohjaavina elementteinä. Jotta yritys löytää sille sopivan yhteistyöblogin, tulee sen käydä mainosvälinevalinnan prosessi läpi hyväksikäyttäen blogimaailmassa vaikuttavia elementtejä. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla, joissa haastatellaan eri toimialoja edustavia yrityksiä, jotka ovat tehneet yhteistyötä yrityksen ulkopuolisten blogien kanssa. Lisäksi haastatellaan viestintätoimistoa ja sosiaalisen median toimistoa, jotka välittävät yhteistöitä yrityksien ja blogien välillä. Empiirisen aineiston analysoinnissa hyödynnetään hermeneuttista tulkintaa. Lopuksi kootaan yhteen yritysten todellisuudessa käyttämät mediavalinnan kriteerit.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi