Todellisuus, tieto ja tarina. Tarkastelussa dokumentaarin käsitteet sekä representaatio

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Dokumenttielokuvan kentällä tapahtui 1960-luvulla murros, joka edelleen vaikuttaa käsitykseemme dokumentaarista. Siiloin määriteltiin hyvin pitkälti ne tekemisen tavat, joilla dokumentaareja tuli tehdä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa historiaa tarkastelemalla, miten eri tavoin dokumentaari voidaan ymmärtää ja miten se eri aikakausina on tyypillisesti representoinut todellisuutta. Tarkastelen dokumentaarin historiassa tapahtuneita muutoksia, ja sitä kuinka dokumentaari nykyään ymmärretään. Hahmotan historiaa 1930-luvun brittiläisen dokumenttiliikkeen ja sen perustajan John Griersonin ajatusten pohjalta sekä 1960-luvulla vallinneen ”totuuselokuvan” luomien perinteiden ja käsitteiden kautta. Eri representaatiotapoja tutkin Bill Nicholsin moodijaottelun avulla. Työni on teoreettinen tutkimus, jossa lähestyn aineistoa käsiteanalyysin keinoin. Dokumentaari on toiminut propagandan ja kansanvalistuksen välineenä sekä journalismin muotona. Nykyisessä dokumentaarissa perinteiset 1960-luvulla valtaan tulleet käsitteet on kyseenalaistettu ja esille ovat nousseet subjektiiviset ja taiteelliset dokumentaarit.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi