Yritysoston motiiveihin perustuvan integrointistrategian valinnan vaikutus yritysoston onnistumiseen

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tutkimus käsittelee kansainvälisten yritysostojen motiiveja sekä motiivien vaikutusta valitun yritysoston jälkeisen integrointistrategian valintaan sekä kyseisen valinnan vaikutusta yritysoston onnistumiseen. Tarkoitus oli selvittää, mitä erilaisia motiiveja kansainvälisten yritysostojen taustalla on sekä minkälaisia vaatimuksia ne integrointistrategian valinnalle asettavat. Aikaisempiin motiivi- ja integraatiotutkimuksiin perustuen tutkimuksen teoreettisessa osassa rakennettiin viitekehys, jonka avulla motiivien vaikutusta integrointistrategian valintaan voitiin empiirisesti tutkia. Tutkimuksessa motiivien havaittiin vaikuttavan integrointistrategian valintaan valitussa kohdeyrityksessä ja yleisesti tarkasteltuna tietyt motiivit johtivat odotetusti tietyn integrointistrategian valintaan. Lisäksi havaittiin tiettyjä, erityisesti palveluyrityksen kannalta keskeisiä seikkoja kohdeyrityksen integroinnissa sekä pystyttiin osoittamaan tiettyjä kehityskohteita kohdeyrityksen yritysoston sekä integraatioprosessin suunnitteluun liittyen. Empiirisesti tutkimus toteutettiin casetutkimuksena yhtä kohdeyritystä ja sen viittä kohdeyritysostotapausta käyttäen. Haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla ja sitä analysoitiin vertaamalla aikaisempiin tutkimuksiin sekä niiden pohjalta muodostettuihin teoreettisiin oletuksiin.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi