Organizations' role in creating and sustaining work satisfaction through induction processes : A look into the work satisfaction of international workforce

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Kuvaus

Akateemisissa organisaatioissa kansainvälisistä osaajista käydään kilpailua kansallisten rajojen sisällä sekä rajojen yli. Kansainvälisten osaajien pitäminen organisaatiossa vaatii korkean työtyytyväisyyden tason. Perehdytyksellä on tärkeä rooli työtyyväisyyden luomisessa uuden työntekijän uran alkuvaiheissa ja jatkuva tuki organisaatiolta pitää yllä työtyyväisyyttä, mikä vaikuttaa kansainvälisen osaajan hyvinvointiin, jaksamiseen sekä työpanostukseen. Tutkielman tavoitteena on ymmärtää suomalaisten korkeakoulujen esimerkin kautta, millaisilla toimenpiteillä työtyytyväisyyttä pidetään yllä ja miten perehdytyksen ensivaiheet vaikuttavat työtyytyväisyyteen. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan perehdytyksen vaikutusta työtyytyväisyyteen. Perehdytyksellä on vahva vaikutus työtyytyväisyyden luomisessa ja ylläpitämisessä. Korkea työtyytyväisyystaso vaikuttaa työntekijän uskollisuuteen akateemista instituutiota kohtaan sekä vähentää liikkuvuutta eri instituutioiden välillä. Työtyytyväisyyden ylläpito vaikuttaa siis myös taloudellisesti akateemiseen organisaatioon vähentämällä työntekijöiden vaihtuvuutta. Perehdytys vaikuttaa työtyytyväisyyteen, mutta myös suorituskykyyn, organisaation kilpailullisuuteen sekä yksilöiden itsevarmuuteen ja heidän kokeman stressin määrään. Siten on tärkeää tutkia, miten perehdytys vaikuttaa työtyytyväisyyteen kansainvälisten osaajien näkökulmasta. Empiirinen osuus tutkimuksessa koostuu suomalaisten korkeakoulujen kansainvälisten työntekijöiden haastatteluista, joiden kautta on saatu syvällisempi tieto perehdytystoimenpiteiden toimivuudesta ja yksilöiden työtyytyväisyydestä. Tutkimuksessa analysoidaan kansainvälisten työntekijöiden työtyytyväisyyttä sekä sitä, miten erityisesti työsuhteen alkuvaiheen perehdytys on vaikuttanut heidän työtyytyväisyytensä luomiseen. Samalla tutkitaan yksilöiden kokemusten kautta, mitkä osa-alueet perehdytyksessä erityisesti auttoivat luomaan kansainvälisten osaajien työtyytyväisyyttä. Analyysissa keskitytään erityisesti yksilöiden näkemykseen työtyytyväisyydestä sekä yksilön, organisaation sekä valtion rooleihin työtyytyväisyyden luomisessa ja ylläpitämisessä. Tutkimuksen johtopäätökset kertovat, että perehdytysohjeet ja linjaukset saattavat olla organisaatioilla kohdillaan, mutta käytännön toimenpiteet vaativat kehitystä. Perehdytystä ja sen vaikutusta työtyytyväisyyteen voidaan kehittää organisaatioiden sisällä ottamalla huomioon jatkuva vuorovaikutus henkilöstöhallinnon ja kansainvälisten osaajien välillä sekä käytännön toimenpiteillä, joiden kautta kansainvälisten osaajien tarpeet otetaan huomioon.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi