Tuotelanseerausprosessi ja sen kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet teollisessa yrityksessä
Pysyvä osoite
Kuvaus
Uusien tuotteiden lanseeraus on yksi yrityksen kriittisimmistä hetkistä. Onnistunut lanseeraus voi merkittävästi edesauttaa yrityksen menestymistä, kun taas epäonnistunut lanseeraus voi vaarantaa yrityksen maineen ja tuotekehitykseen investoidut resurssit. Aikaisemmassa tutkimuksessa tuotelanseerausta on tarkasteltu pääasiassa kuluttajatuotteiden näkökulmasta, ja erityisesti teollisten yritysten sisäisiin prosesseihin, osastojen väliseen yhteistyöhön ja käytännönläheisiin kehityskonsepteihin liittyviä tutkimuksia on julkaistu vähän. Tutkielmassa on pyritty vastaamaan tähän tutkimusaukkoon tarkastelemalla tuotelanseerausprosessia yrityksen sisäisestä näkökulmasta, samalla tuoden esiin eri osastojen kokemuksia sekä kehittämällä näihin havaintoihin perustuva konsepti prosessin selkeyttämiseksi.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan tuotelanseerausprosessia teollisessa yritysten välisessä liiketoimintaympäristössä ja selvitetään sen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkielma on toteutettu toimeksiantona suomalaiselle prosessiteollisuuden yritykselle, jonka liiketoiminta perustuu virtauksensäätötuotteiden ja -palveluiden toimittamiseen. Tutkielmassa keskitytään erityisesti yrityksen virtauksensäätö-liiketoimintalinjan sisäisiin prosesseihin ja osastojen väliseen yhteistyöhön tuotelanseerauksen yhteydessä. Tutkielman teoriana on hyödynnetty tuotelanseerausta ja tuotekehitystä käsittelevää kirjallisuutta ja aikaisempaa tutkimusta. Tutkielma toteutetaan laadullisena tutkimuksena hyödyntäen konstruktiivista tutkimusotetta, ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Aineisto koostuu kolmentoista kohdeyrityksen työntekijän haastattelusta, joista on laadullisen sisällönanalyysin avulla korostettu tutkielman kannalta keskeiset näkökulmat. Lopuksi aineisto on teemoiteltu, ja sen pohjalta on tunnistettu sekä toimivia käytäntöjä että kehityskohteita.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen tuotelanseerausprosessissa on suuria kehitysmahdollisuuksia, ja että prosessi ei huomioi kaikkia toimijoita kokonaisvaltaisesti. Suurimmat keskeiset havainnot liittyvät kohdeyrityksen myyntiosaston integrointiin osaksi sen tuotelanseerausprosessia, mitä erityisesti lanseerausta käsittelevä kirjallisuus ja aikaisempi tutkimus tukee. Muut keskeiset havainnot osoittavat myös monipuolisen tuotelanseerausohjeistuksen lisäämisen ja kommunikaatio-ongelmien selkeyttämisen kehityskohteina kohdeyrityksen tuotelanseerausprosessissa. Kommunikaatio-ongelmiin liittyen tutkielmassa on esitetty lista lanseerauksessa käytettävistä termeistä ja niiden selityksistä, jotta osastojen välinen kommunikaatio selkeytyisi. Kohdeyrityksen nykyisen tuotelanseerausprosessin suurimpana kehityskohteena on korostettu jälkiarviointivaiheen integrointia prosessin loppuun, jotta kohdeyrityksellä olisi mahdollisuus dokumentoida aikaisempien lanseerauksiensa toimivia käytäntöjä ja kehityskohteita.
