Markkinoille tulostrategia analyysi elektrolyyttijuomayritykselle

Kuvaus

Markkinoille tulontutkiminen on yksi päätöksenteon tärkeimmistä välineistä, kun tarkoituksena on astua uusille markkinoille. Markkinoille tulontutkimisesta saadut tiedot ovat avainasemassa riskien vähentämisessä ja onnistuneen markkinoillepääsyn mahdollisuuksien lisäämisessä. Yritykset tutkivat uusille markkinoille tuloa jatkuvasti arvioimalla sen eri tekijöitä kuten mahdollisuuksia, markkinoiden kokoa, kilpailua, asiakkaita, sääntelyä ja kulttuurisia asioita. Markkinoille tulotutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on tunnistaa uusille markkinoille tuloon liittyvät mahdollisuudet ja riskit sekä laatia strategioita, joilla maksimoidaan onnistumisen mahdollisuudet. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on löytää elektrolyyttijuoma yritykselle markkinoille tulostrategiaan vaikuttavat tekijät, jotka ovat keskeisessä asemassa yrityksen markkinoille tulossa. Tämän lisäksi pyritään löytämään myös vahvuuksia yrityksen alkuvaiheen toimimiseen uusilla markkinoilla. Tutkimuksen tavoite pyritään saavuttamaan tutkimuskysymyksen ja tarkentavan tutkimuskysymyksen avulla: Miten yritys voi asemoitua kilpailukykyisesti lisäravinnemarkkinoilla markkinoille tulovaiheessa ja mitkä ovat keskeisiä tekijöitä yrityksen markkinoille tulossa. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään monimenetelmällistä tutkimusta. Kirjallisuuskatsaus on kolmiosainen, jossa ensimmäisessä osiossa keskitytään urheiluravinne markkinaan. Toisessa osiossa perehdytään markkinoille tulostrategiaan, sekä sen keskeisiin teorioihin ja markkinoille tulon ajankohdan vaikutuksiin. kolmannessa osiossa keskitytään markkinoille tuloa koskevaan päätöksen tekoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen toista perustajaa. Aineistoa lähdettiin tutkimaan desk researchin avulla, jossa kyseisen yrityksen toimintamalleja verrattiin vastaavanlaisiin yrityksiin, sekä pyrittiin löytämään vaihtoehtoisia toimintamalleja. Näiden pohjalta saatiin ehdotuksia, joita kävimme läpi co-creation osiossa. Yrityksen keskeisempiä strategioita verrattiin kirjallisuuskatsauksen teorioihin ja strategioihin. Empiirisessä tutkimuksessa selvennettiin, minkälaisia strategioita ja toimintatapoja suositellaan. Tutkimuksen tuloksissa selvisi minkälaisiin asioihin yrityksen tulisi kiinnittää huomiota markkinoille tulossa. Tuloksissa esitellään myös yrityksen kriittisimmät menestystekijät, joiden avulla voidaan rakentaa kestävä perusta markkinoille tulostrategialle ja kasvulle. Näiden pohjalta pystyttiin osoittamaan suosituksia markkinoille tuloon liittyen. Tutkimuksen lopussa arvioitiin tutkimuksen rajoitteita sekä jatkotutkimusehdotuksia. Market entry research is one of the most important decision-making tools when it comes to entering new markets. The information gained from market entry research is key to reducing risks and increasing the chances of successful market entry. Entering a new market is an ongoing process for companies to assess various factors such as opportunities, market size, competition, customers, regulation and cultural issues. The primary objective of market entry research is to identify the opportunities and risks associated with new market entry and to develop strategies to maximise the chances of success. The objective of this thesis is to identify the factors that are key to the market entry strategy of an electrolyte beverage company. In addition to this, it also aims to find strengths for the company's early entry into a new market. The objective of the study is to achieve the research objective through a research question and a specific research question: How can a company position itself competitively in the market for sports nutrient during the entry phase and what are the key factors for the company's market entry. The research method used is multimethod research. The literature review is divided into three sections, the first one focuses on the sports nutrition market. The second section explores the market entry strategy, including its key theories and the effects of the timing of entry. The third section focuses on the decision to enter the market and the factors influencing it. The data for the empirical part was collected by interviewing one of the founders of the company. The data was explored through desk research, comparing the firm's practices with those of similar firms and seeking to identify alternative practices. This led to suggestions which we discussed in the co-creation section. The company's key strategies were compared with the theories and strategies from the literature review. The empirical study clarified which strategies and approaches are recommended. The results of the study clarified the issues that a company should pay attention to when entering the market. The results also outline the most critical success factors for a company to build a sustainable foundation for its market entry strategy and growth. These were used as a basis to identify recommendations for market entry. The study concluded with an assessment of the limitations of the study and recommendations for further research.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi