Metatason ohjeistus onnistuneeseen käyttäjäkokemukseen talouslukutaitoa opettavissa tietojärjestelmissä

Timo Tuurin Gradu
UVA_2022_Timo_Tuuri.pdf - 1.14 MB

Kuvaus

Talouslukutaidon merkitys kasvaa maailman digitalisoituessa. Kuluttajille on tarjolla yhä useampia tapoja erilaisiin rahoitustuotteisiin. Lainaa on yhä helpompi ottaa, erilaisten kulutusluottojen määrä on kasvanut, ja yksilön vastuu omasta taloudesta on korostunut. Samaan aikaan myös normaalista kuluttamisesta on tullut helpompaa. Verkkokaupat sallivat ostosten tekemisen muutamalla hiiren klikkauksella, ja on useita erilaisia kuukausimaksullisia palveluita, joiden hintaa ei välttämättä käsitä arjen muiden menojen joukossa. Tämän vastapainoksi taloudellista opetusta ei juuri tapahdu Suomessa peruskoulun jälkeen. Web-pohjaisia ratkaisuja talouden opettamiseen on vain muutamia ja niiden käyttäjäkokemuksessa on selviä puutteita. Kansalaisten vaihtoehdot taloudellisen osaamisen opiskelulle ovat siis vähäiset. Suomessa tulisi olla tietojärjestelmä, joka takaa kaikille laadukasta taloudellista opetusta. Tässä tutkimuksessa käsitellään onnistunutta käyttäjäkokemusta talouslukutaitoa opettavissa tietojärjestelmissä. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää suunnittelutieteiden avulla artefakti, jonka avulla voidaan suunnitella onnistuneen käyttäjäkokemuksen omaavia talouslukutaitoja opettavia tietojärjestelmiä. Tutkimuksen tutkimuskysymykseksi asetettiin: Millainen metatason ohjeistus johtaa onnistuneeseen käyttäjäkokemukseen talouslukutaitoa kehittävässä tietojärjestelmässä. Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli suunnittelutiede, jonka iteratiivisen prosessin kautta luotiin artefakti, metatason ohjeistus. Artefaktin tietopohja pohjautuu käyttäjäkokemuksen ja talouslukutaidon aiempien tutkimusten teorioihin, määrittelyihin ja suunnittelun viitekehyksiin. Artefaktin relevanttius varmistettiin havaitsemalla ongelma vallitsevasta talouslukutaidon opetuksen ympäristöstä. Tästä tietopohjasta muodostettiin ohjeistus, joka johtaa onnistuneeseen käyttäjäkokemukseen tietojärjestelmässä, jonka tarkoitus on kehittää käyttäjien taloudellista osaamista. Ohjeistusta demonstroitiin uuden pelkistetyn tietojärjestelmän luonnilla konseptitasolla. Demonstraation avulla kuvattiin ohjeistuksen käyttöä käytännössä ja arvioitiin ohjeistuksen käyttökelpoisuutta tietojärjestelmän kehitysprosessissa. Tutkimuksen tuloksena tuotettiin kymmenen ohjeen ohjeistus, jossa käyttäjäkeskeisen ja käyttäjäkokemuksen suunnittelun periaatteet ovat mukana. Metatason ohjeistuksessa määritellään ensin tavoiteltujen käyttäjien tarpeet ja sen jälkeen siirrytään ohje ohjeelta abstrakteista konseptimääritelmistä konkreettisiin osiin suunniteltavaa järjestelmää ja lopuksi jatkuvaan käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen arviointiin. Ohjeistuksessa korostuu käyttäjien tarpeiden täyttäminen, suunnittelun ja jatkuvan käyttäjäkokemuksen arvioinnin kautta. Lisäksi erityispaino asetettiin saavutettavuudelle sekä luotettavuudelle käyttäjäkokemuksen kannalta. Talouslukutaidon opetuksen muotoon ei oteta ohjeistuksessa kantaa. Ohjeistusta voidaan soveltaa tietojärjestelmän suunnittelun aloituksesta tietojärjestelmän kehittämisen loppuun asti. Lisäksi ohjeistusta voidaan soveltaa minkä vain tuotteen suunnittelussa sekä kehittämisessä pitäen käyttäjäkokemuksen keskeisenä tekijänä tuotteen suunnittelussa.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi