Kaupankäynti digitaalisella alustalla : Alustatalouden yritysten keinot turvallisen kaupankäynnin edistämiseksi
UniVaasa_2021_Hakala_Noora.pdf - 13.12 MB
Pysyvä osoite
Kuvaus
Alustatalous on internetin kehityksestä kummunnut liiketoiminnan organisointimalli, jota käytetään erityisesti nopeasti skaalautuvien palvelukokonaisuuksien toteuttamiseen. Alustataloudessa liiketoiminta perustuu digitaalisiin alustoihin, jotka ovat keskiössä organisoimassa tuotteiden ja palvelujen tuottajien, kehittäjien sekä käyttäjien toimintaa ja vuorovaikutusta. Irtaimen kaupan siirtyminen digitaalisille alustoille on tehnyt yksityishenkilöiden välisestä kaupankäynnistä helppoa ja joustavaa, mutta se on tuonut mukanaan myös ei-toivottuja lieveilmiöitä, kuten erilaisten petosten tai sopimusrikkomusten tekemisen helposti. Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan yksityishenkilöiden välistä kauppaa digitaalisella alustalla ja sitä, millaisia keinoja alustatalouden yrityksillä on turvallisen kaupankäynnin edistämiseksi.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisia omaehtoisia keinoja alustatalouden yrityksillä on alustalla tapahtuvan yksityishenkilöiden välisen irtaimen omaisuuden kaupan turvallisuuden edistämiseksi. Tutkielman päätutkimuskysymykseen ja perimmäiseen tarkoitukseen pyritään löytämään vastaus kolmen alatutkimuskysymyksen avulla: mitä alustatalous on ja millaisia käsitteitä siihen liittyy, miten sopimus irtaimen omaisuuden kaupasta syntyy ja millaisia velvoitteita siihen liittyy sekä mitä ovat irtaimen omaisuuden kaupassa tapahtuvat sopimusrikkomus- ja petostilanteet sekä niiden seuraamukset? Tutkimuksen metodi on lainopillinen ja laadullinen. Tutkielmassa tarkastelen lainopin systematisointitehtävää hyödyntäen, miten digitaalisten alustojen toimintaympäristö sijoittuu oikeusjärjestelmäämme yksityishenkilöiden välisen irtaimen omaisuuden kaupankäynnin näkökulmasta.
Tutkielman laadullisen osuuden aineisto kerättiin alustatalouden yrityksille tehdyillä puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin ja tulokset esitetään tiiviissä tekstimuodossa tutkielman selkeyden ja johdonmukaisuuden ylläpitämiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alustatalouden yritykset lisäävät alustalla tapahtuvan irtaimen omaisuuden kaupan turvallisuutta erilaisin teknisin ja manuaalisin keinoin, joita ovat käyttäjien pakollinen rekisteröityminen palveluun ja henkilökohtaisen tunnuksen luominen, erilaiset sivustolta löytyvät opastukset ja ohjeet turvalliseen kaupankäyntiin, yrityksen aktiivinen asiakaspalvelu sekä asiantuntevien käyttäjien ja asiakaspalvelun yhteistyö epäilyttävien myynti-ilmoitusten poistamiseksi. Näiden lisäksi muita yrityskohtaisia keinoja ovat alustakohtaiset Huuto Turva ja Sähköinen kauppakirja –palvelut, vahva tunnistautuminen, käyttäjien arvostelutoiminto, käyttäjäkohtaisten ilmoitusmäärien rajoittaminen sekä asiakkaiden tiedottaminen.
