The role of environmental sustainability in selecting the service provider : Case of selecting a shipping company.
Pysyvä osoite
Kuvaus
In the current world situation, people are more aware of prevailing environmental issues, and
this awareness has also increased interest in them. Interest in environmental issues, on the
other hand, affects our lives globally. One of the areas experiencing the effects is shipping, which
is discussed in more detail in this work. At the moment, the whole shipping industry is living on
the crest of a changing wave.
The main objective of this study is to examine and analyze the significance and impact of envi-
ronmental sustainability in service provider selection. To answer the research question there
will be three supporting goals that will be utilized. These goals are to analyze the importance of
green supply chain management and identify the barriers and drivers of it, to define green pro-
curement and identify criteria in choosing external service providers, and to identify the drivers,
hinders, and criteria for selecting shipping companies based on environmental sustainability.
The theoretical framework of this study focuses on three main concepts, that are green supply
chain management, green procurement, and the selection of green service providers. In more
detail the focus will be on the aspects of internal and external green supply chain management
practices, green supply chain management drivers, barriers and performance will also be exam-
ined. Green procurement examines the differences between green purchase intention and
green behavior and the influencing factors towards green procurement and its adaptation.
Green service provider selection in this study explores the green supplier selection methods,
drivers, barriers, and both environmental and economic criteria affecting the selection.
This qualitative research was conducted through interviews with five participants among the
case company’s twenty biggest clients. The interviews were recorded and transcribed. After the
transcription was conducted the results were categorized into four different themes to perform
as efficient analysis as possible. In short, the results from the empirical analysis state that the
interviewees were interested in environmental sustainability-related matters and that environ-
mental sustainability has an impact and significance for companies when selecting service pro-
viders. Ecological sustainability can even be considered a starting point for the introduction of
green solutions and for the adoption of new operating models.
Nykyisessä maailmantilanteessa ihmiset ovat tietoisempia vallitsevista ympäristöongelmista, ja
tämä tietoisuus on myös lisännyt kiinnostusta niitä kohtaan. Kiinnostus ympäristöongelmia koh-
taan puolestaan vaikuttaa maailmanlaajuisesti meidän elämäämme. Yksi vaikutuksia kokeva,
muutoksen keskellä elävä osa-alue on merenkulku, jota tässä työssä käsitelläänkin tarkemmin.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on tarkastella ja analysoida ekologisen kestävyyden merki-
tystä ja vaikutusta palveluntarjoajan valinnassa. Tutkimuskysymyksen vastaamiseksi tässä
työssä hyödynnetään kolmea tukitavoitetta; 1. analysoida vihreän toimitusketjun hallinnan mer-
kitystä ja tunnistaa sen esteet sekä ajurit, 2. määritellä mitä on vihreä hankinta ja tunnistaa kri-
teerit ulkopuolisten palveluntarjoajien valinnassa sekä 3. tunnistaa ajurit, esteet ja kriteerit lai-
vayhtiöiden valinnassa ekologisen kestävyyden näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy kolmeen pääkonseptiin, jotka ovat vihreä
toimitusketjun hallinta, vihreä hankinta ja vihreän palveluntarjoajan valinta. Tarkemmin sanot-
tuna, tutkimuksessa keskitytään sisäisiin ja ulkoisiin vihreän toimitusketjun hallinnan käytäntöi-
hin, myös vihreän toimitusketjun hallinnan ajureita, esteitä ja toteuttamista tarkastellaan. Vih-
reä hankinta tarkastelee vihreän ostoaikeen ja vihreän käyttäytymisen eroja sekä vaikuttavia
tekijöitä vihreään hankintaan ja sen sopeuttamiseen. Vihreä palveluntarjoajan valinta tässä tut-
kimuksessa tutkii vihreän toimittajan valintamenetelmiä, ajureita, esteitä ja valintaan vaikutta-
via taloudellisia kriteerejä.
Tämän tutkimuksen valittiin olevan kvalitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin haastattelemalla
viittä tapausyrityksen kahdenkymmenen suurimman asiakkaan joukossa olevaa tahoa. Haastat-
telut äänitettiin ja litteroitiin. Litteroinnin suorittamisen jälkeen tulokset luokiteltiin neljään eri
teemaan mahdollisimman tehokkaan ja tarkan analyysin suorittamiseksi. Lyhyesti sanottuna
empiirisen analyysin tuloksista on mahdollista luoda johtopäätös, että haastateltavat olivat kiin-
nostuneita kestävään kehitykseen sekä ekologiseen kestävyyteen liittyvistä asioista. Analyysin
perusteella on myös mahdollista luoda johtopäätös siitä, että ekologinen kestävyys merkitsee
yrityksille paljon ja sillä on vaikutusta yritysten palveluntarjoajien valintaprosesseihin. Ekologista
kestävyyttä voidaan jopa pitää lähtöpisteenä yritysten vihreiden ratkaisujen ja toimintamallien
käyttöönotolle.