Examining onboarding and employee engagement in field service teams : A case study of Europe and Africa area energy projects.

Kuvaus

ABSTRACT: This master thesis aims to provide novel theoretical knowledge in HR and people management processes in a high resource variability environment of highly skilled workers. Furthermore, the thesis aims to provide practical implications for managing and developing people resourcing practices in the above-mentioned context. The theoretical framework of this study is built around three different constructs: human resourcing in projects, onboarding, and employee engagement. Study presents various kinds of approaches and models for all constructs in more detail. Research follows a qualitative research design. The data were collected via interviews with eight different persons from three different field service units located in Europe and Africa. From each field service unit, a manager and 1-2 employees were interviewed. The case study makes visible the importance of the onboarding process for successful onboarding and work engagement. The lack of a proper onboarding process can lower the productivity, job satisfaction, and engagement of the employee. It also plays a crucial role in connecting new or new-to-role employees with their new work community. To train employees for new jobs, both managers and employees emphasized the on-the-job training method. It was seen as a valuable investment for future talent development. Communication and socialization were the key elements in successful projects, and they were examined to potentially improve employee engagement. Furthermore, the findings of this study highlight the importance of resource management strategies, employee experience initiatives, and feedback mechanisms in fostering a conducive work environment for field service engineers on energy projects. By addressing these key areas, companies can enhance employee satisfaction, productivity, and overall project outcomes. TIIVISTELMÄ: Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarjota uutta teoreettista tietoa HR- ja henkilöstöjohtamisprosesseista korkeasti koulutettujen työntekijöiden työympäristössä jossa on leimallista korkea henkilöstötarpeen vaihtelu. Lisäksi tavoitteena on tarjota käytännön johtopäätöksiä henkilöstöresurssien hallintaan sekä niiden kehittämiseen tässä kontekstissa. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teoreettisesta osa-alueesta: Henkilöstöresurssoinnista työmaaprojekteissa, työhön perehdyttämisestä sekä työntekijöiden sitouttamisesta. Tutkimuksessa esitellään yksityiskohtaisemmin erilaisia lähestymistapoja ja malleja kaikille tutkittaville osa-alueille. Tämä tutkimus noudattaa laadullista tutkimus strategiaa. Tutkimusdata kerättiin haastattelemalla kahdeksaa eri henkilöä kolmesta eri kenttähuoltoyksiköstä. Jokaisesta kenttähuoltoyksiköstä haastateltiin esimies ja 1-2 työntekijää. Tutkimus tekee näkyväksi perehdyttämisprosessin merkityksen onnistuneessa perehdyttämisessä ja työhön sitouttamisessa. Asianmukaisen perehdytysprosessin puute voi heikentää työntekijän tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja sitoutumista. Sillä on myös keskeinen rooli yhdistää uusi työntekijä uuteen työyhteisöönsä. Molemmat, esimiehet ja työntekijät, korostivat työssäoppimismenetelmää tilanteessa kun työntekijöitä koulutetaan uusiin työtehtäviin. Tämä toimintatapa nähtiin arvokkaana investointina tulevaisuuden osaamisen kehittämisen kannalta. Viestintä ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat keskeisiä elementtejä onnistuneissa projekteissa, ja sen tutkittiin parantavan työntekijöiden sitoutumista. Näiden lisäksi, tämän tutkimuksen havainnot korostavat resurssienhallintastrategioiden, työntekijäkokemusten ja palautemekanismien merkitystä suotuisan työympäristön edistämisessä huoltopalveluinsinööreille energiaprojekteissa. Näillä avainalueilla yritykset voivat parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä, tuottavuutta ja projektien kokonaistuloksia.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi