Taksilainsäädännön muutokset ja vaikutukset

Pro gradu -tutkielma
UWASA2024_Vetelainen_Akseli
Uwasa_2024_Veteläinen_Akseli.pdf - 2.03 MB

Kuvaus

Taksiala on ollut laintasoisesti hyvinkin tiukasti säädeltyä vuodesta 1992 aina vuoteen 2018 asti, jolloin uuden liikennepalvelulain myötä sääntely pääosin purettiin. Tämän jälkeen taksilainsäädännön muutokset ovat olleet jatkuvana puheenaiheena taksinkuljettajien ja taksiasiakkaiden toimesta. Taksiala on Suomessa edelleen luvanvarainen elinkeino, joka edellyttää yrittäjältä taksiliikennelupaa sekä kuljettajalta taksinkuljettajan ajolupaa. Molempien osalta toimivaltainen viranomainen on liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tutkielmassa paneudutaan taksilainsäädännön muutoksiin erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana ja niiden aiheuttamiin lieveilmiöihin. Kyselytutkimuksen avulla kartoitetaan taksialan toimijoiden mielipiteitä lakimuutoksista. Laki liikenteen palveluista vapautti taksiliikenteen hyvinkin laajasti, tavalla, johon pitkään säännelty elinkeino ei selvästi ollut valmis. Tutkielmassa tarkastellaan ensin lakimuutoksen tausta-aineistoa sekä vertaillaan vanhaa, että uutta lainsäädäntöä lupasääntelyn osalta sekä taksinkuljettajien vaatimusten osalta. Taksiyrittäjille – ja kuljettajille kohdennetulla kyselytutkimuksella puolestaan kartoitettiin mielipiteitä taksilainsäädännön muutoksien vaikutuksista sekä mahdollisista kehityskohteista. Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että taksilainsäädännön muutokset ovat herättäneet paljon keskustelua ja mielipiteitä taksialalla toimivien keskuudessa. Monet taksinkuljettajat ja -yrittäjät ovat kokeneet muutokset haastaviksi, sillä uuden lainsäädännön myötä kilpailu alalla on kiristynyt ja hinnoittelu on muuttunut. Lisäksi kyselytutkimuksen perusteella on havaittu, että osa kuljettajista kokee uuden taksilainsäädännön vaikuttaneen negatiivisesti asiakaspalveluun ja taksipalveluiden laatuun sekä kuljettajien ammattitaitoon. Vastaavasti päivystysvelvoitteen poistumista ja asemapaikkojen vapauttamista on kiitelty vastauksissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että taksialan vapauttaminen on aiheuttanut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia alan toimijoille. Kerätyn selvityksen perusteella suurimmat kehityskohteet mahdollisessa tulevassa lainsäädännössä koskevat valvontaa, kuljettajien ammattitaidon kehittämistä, sekä lupaedellytysten kiristämistä. Taksilainsäädännön kehittämistarpeet korostuvat erityisesti kilpailutilanteen ja valvonnan kehittämisen näkökulmasta. Tulevaisuudessa onkin tärkeää seurata taksialan kehitystä ja mahdollisia lisämuutostarpeita lainsäädännössä, erityisesti digitalisaation ja alustatalouden lisäämien toimintojen kehityksen yhteydessä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi