Sosiaalisesti kestävää liikkumista – Lahden Mankeli-kaupunkipyörät käyttäjien ja kehittäjien näkökulmasta

Pro gradu -tutkielma

Kuvaus

Kestävän kaupunkiliikenteen ja kestävien liikkumismuotojen merkitys korostuu tulevaisuudessa erityisesti globaalien ilmastotavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Kestävän liikennesiirtymän onnistuminen kuitenkin vaatii, että se toteutetaan sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Tutkielmassa syvennytään sosiaalisesti kestävään liikenteeseen ja Lahden kaupungin Mankeli-kaupunkipyöriin sosiaalisesti kestävänä liikkumismuotona sekä käyttäjä- että kehittäjälähtöisesti. Tutkielma on monimenetelmätutkimus, jossa aineistoina hyödynnetään Mankeli-kaupunkipyörien käyttökauden 2022 käyttäjäkyselyä ja kahta Lahden kaupunkikehittämisen asiantuntijoille toteutettua haastattelua. Käyttäjäkysely on analysoitu tilastotieteellisin menetelmin ja asiantuntijahaastatteluiden analyysissa on sovellettu teorialähtöistä sisällönanalyysia. Analyysin avulla muodostetaan moninäkökulmainen käsitys siitä, miten ja millaisena sosiaalinen kestävyys on koettu osana Mankeli-kaupunkipyörien kehittämistyötä ja käyttöä. Teoreettisen viitekehyksen mukaisesti sosiaalisesti kestävä liikenne on lukuisista elementeistä muodostuva ilmiö, joista tässä tutkimuksessa nostetaan esille etenkin saavutettavuus sekä osallisuus. Tutkimustulokset havainnollistavat kaupunkipyöräilyn roolia sosiaalisesti kestävänä liikkumismuotona. Tutkielman johtopäätöksenä havaittiin, että Mankeleiden kehittäjät ymmärtävät kaupunkipyörät osana kestävää liikennejärjestelmää kestävänä liikkumismuotona. Mankeleiden kehitystyössä sosiaalinen kestävyys on huomioitu erityisesti yhteiskunnallisesti keskeisten avaintoimintojen saavutettavuuden ja osallisuuden kautta. Vastaavasti kaupunkipyörien käyttäjät kokevat Mankelit pääosin aikaa säästävinä, kohtuuhintaisina ja asemien sijainnin näkökulmasta vaivattomana liikkumismuotona, mutta myös pienimuotoisia alue, ikä- ja sukupuolikohtaisia eroavaisuuksia on havaittavissa. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta kaupunkipyöristä kestävänä liikkumismuotona: pyörät ovat käteviä käyttää ja ne säästävät aikaa sekä kustannuksia. Jatkotutkimusideana esitetään sosiaalisen kestävyyden eri ulottuvuuksien tutkimista kaupunkipyöräkontekstissa sekä subjektiivisten ja objektiivisten mittareiden yhdistämistä saavutettavuuden tarkastelussa.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi