Sosiaalinen media mainonnan muotona: Tekoäly ja algoritmit menestyksen työkaluina
Pysyvä osoite
Kuvaus
Digitaalinen markkinointi on kasvanut viime vuosina merkittäväksi osaksi liiketoimintaa, jonka seurauksena yritykset ovat joutuneet kohtaamaan uusia haasteita sosiaalisen median ja muiden digitaalisten alustojen myötä. Tästä huolimatta ne ovat silti löytäneet tapoja luoda arvoa asiakkailleen. Digitaalinen markkinointi on mahdollistanut personoidun viestinnän asiakkaille, interaktiivisen osallistumisen ja asiakkaiden kanssa käydyn vuorovaikutuksen
tiedonkeruun ja analysoinnin data-analyytikan avulla.
Digitaalisen mainonnan keskiössä on sen algoritmit ja tekoäly, jotka ovat suunniteltu tunnistamaan asiakkaiden tarpeita ja käyttäytymistä, ennustamaan tulevaa kysyntää sekä kehittämään parempia tuotteita ja palveluita. Algoritmien ja tekoälyn käyttöönottoon liittyy kuitenkin riskejä, joista yksi keskeisimmistä on kuplaantuminen ja puolueellisuus.
Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee tekoälyä ja algoritmeja osana digitaalista mainontaa ja arvonluontia. Sen tarkoituksena on tuottaa konkreettisia esimerkkejä ja tietoa siitä, kuinka algoritmeja sekä tekoälyä käytetään menestyksekkään digitaalisen mainonnan työkaluna.
Algoritmien ja tekoälyn vaikutuksia digitaaliseen mainontaan sekä asiakaskokemuksen ja arvonluonnin parantamiseen on tutkittu vähän, vaikka niillä on merkittävä rooli kilpailukyvyn ylläpitämisessä sekä kuluttajakäyttäytymisen muutosten ymmärtämisessä. Tutkimus
toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytetään
puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa on ennalta laadittu kysymyslomake.
Haastateltavina toimii 4 digitaalisen mainonnan kanssa työskentelevää asiantuntijaa. Analysointimenetelmänä käytetään sisällöanalyysia, jotta kerätty aineisto saadaan tiivistettyä ja tutkittavia ilmiöitä voidaan lyhyesti ja yleistettävästi kuvailla.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että olemassa olevan kirjallisuuden arvokategorioita erottavat rajat hämärtyvät yhä enemmän digitalisaation ja moniulotteisten arvonluontikäytäntöjen vuoksi. Sidosryhmien välisen vuorovaikutuksen kautta moniulotteiset käytännöt toimivat katalysaattoreina
arvojen hybridisaatiolle, jossa olemassa olevien arvokategorioiden useat arvot
sulautuvat ja leviävät digitaalisilla alustoilla.
Mainostajien tulisi keskittyä eettisyyteen ja vastuullisuuteen omassa digimainonnan strategiassa ja arvonluonnissa. Ihmiset ovat jo tietoisia siitä, mitä he haluavat mutta kilpailuvaltti löytyy palvelun nopeudesta sekä tarkkaan harkituista palveluprosesseista. Algoritmien hyödyntäminen on tärkeä osa markkinointia ja personoituja sisältöjä, mutta siinä on haasteensa. Mainostajat eivät itse pysty hallitsemaan algoritmeja tai niiden toimintaa, mutta kuluttajat voivat omalla käyttäytymisellään vaikuttaa niihin. Yritysten tulee vain huolehtia niiden perusteella luodun datan käytön eettisyyden sekä tietosuojan.
