Jakamistalous, vastuullista liiketoimintaa vai riskibisnestä
Karppinen, Tuomo (2019-10-04)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431184
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin jakamistaloutta, sen sisältämiä riskejä ja sitä, miten vastuullisuus liittyy jakamistalouteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin vastuullisuus ohjaa kuluttajan valintaa jakamistaloudessa?
Teoreettinen viitekehys rakennettiin tutkimuksen pääkäsitteitä jakamistalous, vastuullisuus ja riskit käsittelevän akateemisen kirjallisuuden pohjalta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkittiin kuluttajan kokemuksia ja mielipiteitä Airbnb:stä, käytön riskeistä, sekä vastuullisuudesta. Tutkimukseen osallistui 19 haastateltavaa yhteensä neljässä ryhmähaastattelussa joista kaksi ryhmää muodostuivat vastuullisista ja toiset kaksi ryhmää ei vastuullisista kuluttajista. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus ja sen tieteenfilosofinen suuntaus on hermeneuttinen.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastuullisuus nähdään vahvana osana jakamistaloutta. Vastuullisuus koetaan kuluttajan arvomaailmasta riippuen erilaisena lisänä, joka vaikuttaa tietyin ehdoin kuluttajan valintaan. Mikäli vaaditut perusasiat kuten hinta ja laatu eivät kohtaa kuluttajan standardeja, ei vastuullisuustoimenpiteillä nähdä merkittävää arvoa. Lisäarvoa vastuullisuudesta on mahdollista saavuttaa, kun se tuodaan aidosti osaksi toimintaa ja sen hyöty on paitsi taloudellinen, myös sosiaalinen ja ympäristöllinen.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin tutkimuksen pääkäsitteitä jakamistalous, vastuullisuus ja riskit käsittelevän akateemisen kirjallisuuden pohjalta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkittiin kuluttajan kokemuksia ja mielipiteitä Airbnb:stä, käytön riskeistä, sekä vastuullisuudesta. Tutkimukseen osallistui 19 haastateltavaa yhteensä neljässä ryhmähaastattelussa joista kaksi ryhmää muodostuivat vastuullisista ja toiset kaksi ryhmää ei vastuullisista kuluttajista. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus ja sen tieteenfilosofinen suuntaus on hermeneuttinen.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastuullisuus nähdään vahvana osana jakamistaloutta. Vastuullisuus koetaan kuluttajan arvomaailmasta riippuen erilaisena lisänä, joka vaikuttaa tietyin ehdoin kuluttajan valintaan. Mikäli vaaditut perusasiat kuten hinta ja laatu eivät kohtaa kuluttajan standardeja, ei vastuullisuustoimenpiteillä nähdä merkittävää arvoa. Lisäarvoa vastuullisuudesta on mahdollista saavuttaa, kun se tuodaan aidosti osaksi toimintaa ja sen hyöty on paitsi taloudellinen, myös sosiaalinen ja ympäristöllinen.