B2B SaaS-yrityksen brändin rakentaminen yritysasiakkaiden näkökulmasta : CASE DCS Finland Oy
Hakala, Linda (2019-08-29)
Hakala, Linda
29.08.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082926106
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082926106
Tiivistelmä
Ohjelmistopalveluyritysten merkitys nykypäivänä on kasvussa ja niiden tuomista hyödyistä on olemassa laaja-alaista näyttöä. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat mahdollistaneet otolliset lähtökohdat SaaS (Software as a Service) -yritysten, eli ohjelmistopalveluyritysten kasvulle. Kiristyneen kilpailun myötä SaaS-yritysten brändääminen on noussut merkittäväksi asiaksi sen tuodessa yrityksille kilpailuetua ja monia muita hyötyjä. Brändäämisen tärkeydestä huolimatta markkinoinnin näkökulma SaaS-yrityksissä on jäänyt vähälle huomiolle ja myös tieteellistä tutkimusta aihepiiristä on tehty niukasti.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää B2B SaaS-yritysten brändin rakentumista asiakasyritysten näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona DCS Finland Oy:lle. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin parhaita käytäntöjä yrityksen brändin rakentamiseksi.
Tutkielma koostuu empiirisestä tutkimusosiosta sekä sitä taustoittavasta teoreettisesta kirjallisuudesta, johon pohjautuu työn teoreettinen viitekehys. Työn teoriaosuuden tavoitteena oli selvittää mitkä osatekijät vaikuttavat vahvan positiivisen B2B-brändin muodostumiseen sekä kuinka SaaS-yrityksiin liittyvät ominaispiirteet tulisi huomioida yritysten brändin rakentamisessa. Empiirisen tutkimusosion tavoitteena oli selvittää mitä brändin osatekijöitä case-yrityksen nykyiset tai potentiaaliset yritysasiakkaat arvostavat ja pitävät tärkeinä.
Teoreettisten ja empiiristen tutkimustulosten pohjalta SaaS-yritysten brändin rakentamisen keskeisimpiä tekijöitä ovat luottamuksen rakentaminen sekä teknologisen edelläkävijyyden ja asiantuntijuuden korostaminen. Palveluiden toimivuus yhdessä yrityksen henkilöstön sekä erityisesti teknisen tuen kanssa luovat pohjan luottamuksen ja uskottavuuden rakentumiselle.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää B2B SaaS-yritysten brändin rakentumista asiakasyritysten näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona DCS Finland Oy:lle. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin parhaita käytäntöjä yrityksen brändin rakentamiseksi.
Tutkielma koostuu empiirisestä tutkimusosiosta sekä sitä taustoittavasta teoreettisesta kirjallisuudesta, johon pohjautuu työn teoreettinen viitekehys. Työn teoriaosuuden tavoitteena oli selvittää mitkä osatekijät vaikuttavat vahvan positiivisen B2B-brändin muodostumiseen sekä kuinka SaaS-yrityksiin liittyvät ominaispiirteet tulisi huomioida yritysten brändin rakentamisessa. Empiirisen tutkimusosion tavoitteena oli selvittää mitä brändin osatekijöitä case-yrityksen nykyiset tai potentiaaliset yritysasiakkaat arvostavat ja pitävät tärkeinä.
Teoreettisten ja empiiristen tutkimustulosten pohjalta SaaS-yritysten brändin rakentamisen keskeisimpiä tekijöitä ovat luottamuksen rakentaminen sekä teknologisen edelläkävijyyden ja asiantuntijuuden korostaminen. Palveluiden toimivuus yhdessä yrityksen henkilöstön sekä erityisesti teknisen tuen kanssa luovat pohjan luottamuksen ja uskottavuuden rakentumiselle.