MASH-UP JA TEKIJÄNOIKEUDET TIETOYHTEISKUNNASSA
Aarnio, Päivi (2016)
Aarnio, Päivi
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Mash-up on yksi sämpläyksen alalajeista. Se on musiikkityyli, joka syntyy, kun yhdistetään kahden tai useamman yhtyeen tai artistin musiikkia yhdeksi täysin uudeksi musiikkikappaleeksi. Yhdisteleminen voi liittyä esimerkiksi varsinaiseen musiikkiin, sanoituksiin tai niiden yhdistelmiin.
Mash-upit loukkaavat tekijänoikeuksia, koska yleensä niitä tehtäessä käytetään luvatta jonkun toisen tekijänoikeuksilla suojattua teosta. Se, syntyykö mash-upin myötä uusi teos, synnyttää ristiriitaisia ajatuksia. Kiistatonta on, että mash-upia ei syntyisi ilman alkuperäisteoksia ja että taloudelliset sekä moraaliset oikeudet kuuluvat alkuperäisteoksen tekijälle. Mikäli syntynyt mash-up on tarpeeksi omaperäinen, voi kyseessä olla tekijänoikeuslain mukainen yhdistelmäteos. Ilman alkuperäisen teoksen tekijän lupaa tehdyt mahs-upit johtavat hyvitys- ja korvausvastuuseen ja mahdollisesti myös rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Mash-upien tekemistä on perusteltu jopa perusoikeuksiin vetoamalla ja internetin myötä tekijänoikeuksien vapauttamista kannattavat tahot ovat luoneet oman mash-up -kulttuurin. Mash-upien kohtelu tekijänoikeudellisesti riippuu kansallisesta lainsäädännöstä, joten tilanne ei ole kansainvälisesti yhtenäinen.
Tässä tutkielmassa pyrin tarkastelemaan olosuhteiden muuttumista digimurroksen ja teknologian kehityksen myötä ja kiinnittämään huomiota siihen, miten ne ovat vaikuttaneet tekijänoikeuksiin etenkin mash-upien kautta. Tutkimusongelma on mash-upien yhteentörmäys tekijänoikeuksien kanssa. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka laaja ongelma mash-upit ovat perinteisille tekijänoikeuksille ja miten ne soveltuvat perinteiseen tekijänoikeusdoktriiniin. Perehdyn myös mash-up -kulttuuriin kansainvälisenä ongelmana ja etsin molempia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja.
Tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen, joten tutkimuksen lähteenä on käytetty runsaasti lainsäädäntöä, sen esitöitä, oikeustapauksia, lainopillista kirjallisuutta ja artikkeleja sekä Tekijänoikeusneuvoston lausuntoja.
Mash-upit loukkaavat tekijänoikeuksia, koska yleensä niitä tehtäessä käytetään luvatta jonkun toisen tekijänoikeuksilla suojattua teosta. Se, syntyykö mash-upin myötä uusi teos, synnyttää ristiriitaisia ajatuksia. Kiistatonta on, että mash-upia ei syntyisi ilman alkuperäisteoksia ja että taloudelliset sekä moraaliset oikeudet kuuluvat alkuperäisteoksen tekijälle. Mikäli syntynyt mash-up on tarpeeksi omaperäinen, voi kyseessä olla tekijänoikeuslain mukainen yhdistelmäteos. Ilman alkuperäisen teoksen tekijän lupaa tehdyt mahs-upit johtavat hyvitys- ja korvausvastuuseen ja mahdollisesti myös rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Mash-upien tekemistä on perusteltu jopa perusoikeuksiin vetoamalla ja internetin myötä tekijänoikeuksien vapauttamista kannattavat tahot ovat luoneet oman mash-up -kulttuurin. Mash-upien kohtelu tekijänoikeudellisesti riippuu kansallisesta lainsäädännöstä, joten tilanne ei ole kansainvälisesti yhtenäinen.
Tässä tutkielmassa pyrin tarkastelemaan olosuhteiden muuttumista digimurroksen ja teknologian kehityksen myötä ja kiinnittämään huomiota siihen, miten ne ovat vaikuttaneet tekijänoikeuksiin etenkin mash-upien kautta. Tutkimusongelma on mash-upien yhteentörmäys tekijänoikeuksien kanssa. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka laaja ongelma mash-upit ovat perinteisille tekijänoikeuksille ja miten ne soveltuvat perinteiseen tekijänoikeusdoktriiniin. Perehdyn myös mash-up -kulttuuriin kansainvälisenä ongelmana ja etsin molempia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja.
Tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen, joten tutkimuksen lähteenä on käytetty runsaasti lainsäädäntöä, sen esitöitä, oikeustapauksia, lainopillista kirjallisuutta ja artikkeleja sekä Tekijänoikeusneuvoston lausuntoja.