Metatason ohjeistus oppimispelin ohjekirjan suunnitteluun minimalistisesta näkökulmasta
Järvinen, Vili (2019-09-23)
Järvinen, Vili
23.09.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329306
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329306
Tiivistelmä
Oppimispelit voivat parhaimmillaan tarjota oppimisympäristön, jossa oppiminen on hauskaa, tehokasta ja motivoivaa. Opettajia rohkaistaan oppimispelien käyttämiseen ja tulevaisuuden oppimateriaaleissa tavoitteena on hyödyntää enemmän oppimispelejä. Laadukkaita ja onnistuneita oppimispelejä on kuitenkin haastava suunnitella ja niiden käyttöönotosta vastaa lopulta opettaja, jonka harkintaa jää se onko peliä miellyttävä ottaa käyttöön ja tarjoaako se opetuksellisia hyötyvaikutuksia. Oppimispelille onkin tästä syystä tärkeä luoda ohjekirja, joka vastaa opettajan työn kannalta tärkeisiin kysymyksiin ja mistä käyttäjän on tehokasta löytää tarvitsemansa tieto.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää mitä vaatimuksia opettajilla on oppimispelin ohjekirjalle. Lisäksi tutkimuksessa suunnitellaan matemaattiselle oppimispelille ohjekirja hyödyntäen minimalismiin perustuvaa dokumentaation suunnittelufilosofiaa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus muodostuu neljästä osasta: oppimispelit opetuksessa, käyttöohjeen sisältö ja minimalismi, ohjekirjan käytettävyys suunnittelussa ja suunnittelutiede. Tutkielma on suunnittelutieteelllinen hyödyntäen laadullista näkökulmaa tiedon hankinnassa. Tutkimusaineisto perustuu viiteen eri avoimeen haastatteluun, jotka tehtiin viidelle eri alakouluopettajalle kahdesta eri koulusta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että opettajien työn kiireisestä luonteesta johtuen uusiin peleihin tutustumiseen ei riitä usein aikaa. Oppimispelin ohjekirjan tuleekin tarjota opettajalle selkeästi tieto siitä millaisille oppilaille ja minkälaiseen opetukseen peli soveltuu. Ohjekirjan tulee tarjota ydintietoja, jotka auttavat opettajaa opetuksen suunnittelussa ja pelin tehokkaassa käyttöönotossa. Ohje tulee suunnitella siten, että se herättää lukijan mielenkiinnon ja esittää tietoa konkreettisten esimerkkien kautta. Liiallista tiedon esittämistä ja yksityiskohtaisia ohjeita tulisi suunnittelussa välttää, mitkä voivat johtaa lukijan mielenkiinnon lopahtamiseen ja huonoon pelikokemukseen. Tutkimus onnistui vastaamaan tutkimuskysymykseen ja tutkimuksessa suunniteltiin metatason ohjeistus oppimispelin ohjekirjan suunnittelua varten minimalistisesta näkökulmasta. In the best-case scenario, educational games can offer a learning environment where learning is fun, efficient and motivating. Teachers has been encouraged to use more educational games and the object is that educational material contains more educational games in the future. However, quality and successful educational games are hard to design and often the teacher makes the final decision whether the game is going to be used. Teacher considers whether the game is pleasant to teach with and if the game offers the right educational benefits. Due to this it is important to design manual that offers the right information to the teacher.
The objective of this thesis is to research what kind of demands teachers have for the educational game manual. In this thesis is also designed a manual for a mathematical educational game based on minimalism. The literature review contains four parts: education games, content of the manual and minimalism, usability of the manual and design science. This thesis is design science research utilizing qualitative research methods for collecting the research material. The research material consists of five open interviews that was conducted to five primary school teachers from two different schools.
The findings of the study show that due to the urgent nature of the teacher´s job teacher does not have so much time to explore unfamiliar games. Due to this the manual has to offer the information to the teacher clearly on which kind of students, what kind of teaching the game is designed for. Also, the key information that helps the teacher to plan the teaching and implement the game into their teaching are essential. Manual needs to be designed so that it raises the interest of the reader and presents the information through concrete examples. Presenting too much information and too detailed instructions should be avoided. This study met the research questions and in the thesis, there was developed meta stage principles for designing an instruction manual for educational game in the minimalism perspective.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää mitä vaatimuksia opettajilla on oppimispelin ohjekirjalle. Lisäksi tutkimuksessa suunnitellaan matemaattiselle oppimispelille ohjekirja hyödyntäen minimalismiin perustuvaa dokumentaation suunnittelufilosofiaa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus muodostuu neljästä osasta: oppimispelit opetuksessa, käyttöohjeen sisältö ja minimalismi, ohjekirjan käytettävyys suunnittelussa ja suunnittelutiede. Tutkielma on suunnittelutieteelllinen hyödyntäen laadullista näkökulmaa tiedon hankinnassa. Tutkimusaineisto perustuu viiteen eri avoimeen haastatteluun, jotka tehtiin viidelle eri alakouluopettajalle kahdesta eri koulusta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että opettajien työn kiireisestä luonteesta johtuen uusiin peleihin tutustumiseen ei riitä usein aikaa. Oppimispelin ohjekirjan tuleekin tarjota opettajalle selkeästi tieto siitä millaisille oppilaille ja minkälaiseen opetukseen peli soveltuu. Ohjekirjan tulee tarjota ydintietoja, jotka auttavat opettajaa opetuksen suunnittelussa ja pelin tehokkaassa käyttöönotossa. Ohje tulee suunnitella siten, että se herättää lukijan mielenkiinnon ja esittää tietoa konkreettisten esimerkkien kautta. Liiallista tiedon esittämistä ja yksityiskohtaisia ohjeita tulisi suunnittelussa välttää, mitkä voivat johtaa lukijan mielenkiinnon lopahtamiseen ja huonoon pelikokemukseen. Tutkimus onnistui vastaamaan tutkimuskysymykseen ja tutkimuksessa suunniteltiin metatason ohjeistus oppimispelin ohjekirjan suunnittelua varten minimalistisesta näkökulmasta.
The objective of this thesis is to research what kind of demands teachers have for the educational game manual. In this thesis is also designed a manual for a mathematical educational game based on minimalism. The literature review contains four parts: education games, content of the manual and minimalism, usability of the manual and design science. This thesis is design science research utilizing qualitative research methods for collecting the research material. The research material consists of five open interviews that was conducted to five primary school teachers from two different schools.
The findings of the study show that due to the urgent nature of the teacher´s job teacher does not have so much time to explore unfamiliar games. Due to this the manual has to offer the information to the teacher clearly on which kind of students, what kind of teaching the game is designed for. Also, the key information that helps the teacher to plan the teaching and implement the game into their teaching are essential. Manual needs to be designed so that it raises the interest of the reader and presents the information through concrete examples. Presenting too much information and too detailed instructions should be avoided. This study met the research questions and in the thesis, there was developed meta stage principles for designing an instruction manual for educational game in the minimalism perspective.