”Koko sivusto pitäisi modernisoida ja tuoda tälle vuosituhannelle” Tapaustutkimus Suomen Jääkiekkoliiton palvelusivuston käytettävyyden kehittämisestä
Wallin, Ella (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli Suomen Jääkiekkoliiton palvelusivusto. Tavoitteena oli selvittää, millaisin keinoin palvelusivuston käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Tutkimuksen taustalla oli palvelusivuston kehittäjien toive sivuston käytettävyyden tutkimisesta. Tutkimuksen tavoitetta lähestyttiin analysoimalla, miten alkuperäinen sivusto mukautuu heuristisiin periaatteisiin. Tämän jälkeen sivuston käyttäjille toteutettiin käyttäjäkysely ja kartoitettiin, mitä ominaisuuksia he haluaisivat parantaa sivustossa. Viitekehys muodostui verkkopalvelun käyttöliittymän käyttäjäkeskeisestä kehittämisestä ja verkkopalvelun käytettävyydestä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelminä käytettiin nykytila-analyysia ja kyselylomaketutkimusta. Nykytila-analyysilla kartoitettiin palvelusivuston käytettävyyttä nykyisellään ja sen tuloksena selvisi, että palvelusivuston käytettävyys ei täysin vastannut heuristisia periaatteita, mutta käytettävyys ei silti ollut huonoin mahdollinen. Eniten kehittämistä vaativat sivuston ulkoasu ja ohjeet. Kyselylomaketutkimus toteutettiin palvelusivuston käyttäjille ja sen tuloksista kävi ilmi, että käyttäjät kokivat verkkopalvelun käytettävyyden suhteellisen hyväksi. Heidän mielestään osa palvelun toiminnoista tarvitsi päivitystä ja sivuston ulkoasu piti myös uudistaa.
Tutkimuksessa selvisi kolme kohdetta, joita kehittämällä kohti tiettyä tavoitetilaa voidaan edistää verkkopalvelun käytettävyyttä. Käyttäjien yleisin toive oli, että palvelun toimintoja kehitettäisiin helppokäyttöisemmiksi, sillä näin käyttäjät saavuttaisivat haluamansa mahdollisimman vaivattomasti ja nopeasti. Ohjeiden kehittäminen tuli esiin sekä tehdyssä heuristisessa analyysissa että käyttäjien vastauksissa. Ohjeiden kehittäminen auttaviksi edistäisi niiden ymmärtämistä ja sisällön soveltamista. Käyttäjien mukaan ulkoasun selkeydellä on vaikutusta saatavan käyttäjäkokemuksen lisäksi sivuston uskottavuuteen. Ulkoasua kehittämällä selkeäksi edistettäisiin käyttäjien liikkumista palvelussa niin, että sisällöstä olisi helppoa löytää halutut asiat.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelminä käytettiin nykytila-analyysia ja kyselylomaketutkimusta. Nykytila-analyysilla kartoitettiin palvelusivuston käytettävyyttä nykyisellään ja sen tuloksena selvisi, että palvelusivuston käytettävyys ei täysin vastannut heuristisia periaatteita, mutta käytettävyys ei silti ollut huonoin mahdollinen. Eniten kehittämistä vaativat sivuston ulkoasu ja ohjeet. Kyselylomaketutkimus toteutettiin palvelusivuston käyttäjille ja sen tuloksista kävi ilmi, että käyttäjät kokivat verkkopalvelun käytettävyyden suhteellisen hyväksi. Heidän mielestään osa palvelun toiminnoista tarvitsi päivitystä ja sivuston ulkoasu piti myös uudistaa.
Tutkimuksessa selvisi kolme kohdetta, joita kehittämällä kohti tiettyä tavoitetilaa voidaan edistää verkkopalvelun käytettävyyttä. Käyttäjien yleisin toive oli, että palvelun toimintoja kehitettäisiin helppokäyttöisemmiksi, sillä näin käyttäjät saavuttaisivat haluamansa mahdollisimman vaivattomasti ja nopeasti. Ohjeiden kehittäminen tuli esiin sekä tehdyssä heuristisessa analyysissa että käyttäjien vastauksissa. Ohjeiden kehittäminen auttaviksi edistäisi niiden ymmärtämistä ja sisällön soveltamista. Käyttäjien mukaan ulkoasun selkeydellä on vaikutusta saatavan käyttäjäkokemuksen lisäksi sivuston uskottavuuteen. Ulkoasua kehittämällä selkeäksi edistettäisiin käyttäjien liikkumista palvelussa niin, että sisällöstä olisi helppoa löytää halutut asiat.