Ulkoistetun logistiikan johtaminen
Diov, Leila (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Logistiikan ulkoistaminen on varsin yleistä nykypäivänä. Pelkästä kuljetuksien ja huolinnan ulkoistamisesta siirrytään entistä laajempiin palvelukokonaisuuksiin. Kaupan alan yrityksien kansainvälistyminen ja monikanavaisuus vaatii muutosvalmiutta toimitusketjulta, nopeat toimitukset vaativat logistiikalta automatiikkaa, jonka rakentaminen ja ylläpito edellyttää yritykseltä isoja investointeja vuosiksi eteenpäin. Ulkoistamalla logistiikkansa yritys varmistaa logistiikan kilpailukyvyn ja muuttaa logistiikan kiinteät kustannukset muuttuviksi. Tämän pro gradu-tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kaupan alan yritykset ovat järjestäneet ulkoistetun logistiikan johtamisen ja mitä hyötyjä ja haasteita ulkoistetun logistiikan johtamiseen liittyy.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla logistiikkansa ulkoistaneiden yritysten, sekä logistisien palvelujen tarjoajien, edustajia. Tutkimuksen mukaan yritykset ulkoistavat eniten logistiikan kuljetuksia, kuluttajatuotteiden varastointia ja asiakastoimituksia. Yritykset ulkoistavat logistiikkaa keskittyäkseen omaan ydinosaamiseen, tehostaakseen toimintaansa ja kehittääkseen toimitusketjuaan. Logistiikan ulkoistamisella saavutetut suurimmat hyödyt olivat palvelun laadun nosto, kustannussäästöt ja yrityksen asiakkaiden kokema tyytyväisyys toimitusketjuun. Logistiikan ulkoistaminen nosti myös yritysten tietoisuutta logistiikan kustannuksista. Logistiikkajohtajat kokivat ulkoistetun logistiikan suurimpina haasteina yhteistyökyvyttömyyden ja epäonnistuneen tai vajaan integraation kumppanin kanssa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla logistiikkansa ulkoistaneiden yritysten, sekä logistisien palvelujen tarjoajien, edustajia. Tutkimuksen mukaan yritykset ulkoistavat eniten logistiikan kuljetuksia, kuluttajatuotteiden varastointia ja asiakastoimituksia. Yritykset ulkoistavat logistiikkaa keskittyäkseen omaan ydinosaamiseen, tehostaakseen toimintaansa ja kehittääkseen toimitusketjuaan. Logistiikan ulkoistamisella saavutetut suurimmat hyödyt olivat palvelun laadun nosto, kustannussäästöt ja yrityksen asiakkaiden kokema tyytyväisyys toimitusketjuun. Logistiikan ulkoistaminen nosti myös yritysten tietoisuutta logistiikan kustannuksista. Logistiikkajohtajat kokivat ulkoistetun logistiikan suurimpina haasteina yhteistyökyvyttömyyden ja epäonnistuneen tai vajaan integraation kumppanin kanssa.