DIGITALISAATIO TERVEYDENHUOLLON TYÖN MUUTTAJANA: Case YTHS
Saarelainen, Meri-Tuuli (2018)
Saarelainen, Meri-Tuuli
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Digitalisaatioon panostetaan tämän päivän terveydenhuollossa, ja sen yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on luoda parempia ja luotettavampia palveluketjuja asiakkaille. Terveydenhuollon ammattilaisille tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen tarjoaa esimerkiksi joustavuutta omaan työhön. Aika- ja kustannus-säästöjä tavoitellaan viemällä palveluja yhä enemmän sähköiseen ympäristöön. Tässä tutkimuksessa kiin-nostus kohdistuu siihen, mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tarjoaa terveydenhuollossa tehtävälle työlle ja kuinka digitalisaatioon suhtaudutaan yleisterveydenhuollossa. Tämä tutkimus antaa tietoa myös siitä, kuinka tieto- ja viestintäteknologia muuttaa yleisterveydenhuollossa tehtävää työtä, kun opiskelijat ovat asiakaskuntana.
Digitalisaation mahdollistamaa työn muutosta tarkastellaan tässä tapaustutkimuksessa TAM-mallista ja affordanssiteoriasta käsin. Ne yhdessä auttavat ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että tieto- ja viestintäteknologia muuttaa yleisterveydenhuollossa tehtävää työtä. TAM-mallin avulla tarkastellaan tekijöitä, jotka auttavat terveydenhuollon henkilöstöä hyväksymään teknologiaa osaksi työhönsä ja affor-danssiteoria esittelee teknologian käyttömahdollisuuksien prosessin. Jotta tieto- ja viestintäteknologian käyttömahdollisuuksien potentiaali voidaan parhaiten organisaatiossa hyödyntää, ne täytyy havaita ja tunnistaa sekä toteuttaa.
Sähköisellä kyselyllä toteutettiin empiirinen osuus. Kysely lähetettiin sähköpostitse YTHS:n jokaiseen yleisterveydenhuollon yksikköön potilastyöhön osallistuvalle henkilöstölle ja heidän lähiesimiehilleen. Otannan koko on (N = 236), joista vastanneita oli (n = 57). Todellinen vastausmäärä jäi 24 %:iin. Ai-neisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
YTHS:ssä on ollut haasteita tieto- ja viestintäteknologian toimivuuden kanssa. Työntekijöiden asenne digitalisaatiota kohtaan on vastoinkäymisistä huolimatta positiivinen. Erityisen merkittäväksi tulokseksi nousi teknologian kokeminen hyödylliseksi omassa työssään. Jos henkilöstö oli saanut oikea-aikaista koulutusta ja perehdytystä sekä riittävän aikaisin tietoa tulevasta käyttöönotettavasta tieto- ja viestintä-teknologiasta, sen myönteisemmin he suhtautuivat tieto- ja viestintäteknologiaan omassa työssään. Tämä edesauttoi myös havaitsemaan teknologian käyttötarkoitusta paremmin. YTHS:ssä reaaliajan konsultoin-ti, potilaiden ajanvarausmahdollisuudet verkossa, potilaan omien tietojen tarkastelu ajasta ja paikasta riippumatta, tiedon löytäminen sekä resepti- ja rokotusasioiden helppous nähtiin tieto- ja viestintätekno-logian käyttömahdollisuuksina. Lisäksi teknologia voi säästää aikaa kasvokkain käytävää työskentelyä varten. Digitalisaatiolla nähdään olevan myös paljon uhkia, kuten tietoturva-asiat ja perinteisten vastaan-ottojen korvaantuminen kokonaan sähköisillä palveluilla. Työntekijän oma asenne digitalisaatiota koh-taan vaikuttaa paljon siihen, nähdäänkö tieto- ja viestintäteknologia omassa työssä rajoitteena vai mah-dollisuutena.
Digitalisaation mahdollistamaa työn muutosta tarkastellaan tässä tapaustutkimuksessa TAM-mallista ja affordanssiteoriasta käsin. Ne yhdessä auttavat ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että tieto- ja viestintäteknologia muuttaa yleisterveydenhuollossa tehtävää työtä. TAM-mallin avulla tarkastellaan tekijöitä, jotka auttavat terveydenhuollon henkilöstöä hyväksymään teknologiaa osaksi työhönsä ja affor-danssiteoria esittelee teknologian käyttömahdollisuuksien prosessin. Jotta tieto- ja viestintäteknologian käyttömahdollisuuksien potentiaali voidaan parhaiten organisaatiossa hyödyntää, ne täytyy havaita ja tunnistaa sekä toteuttaa.
Sähköisellä kyselyllä toteutettiin empiirinen osuus. Kysely lähetettiin sähköpostitse YTHS:n jokaiseen yleisterveydenhuollon yksikköön potilastyöhön osallistuvalle henkilöstölle ja heidän lähiesimiehilleen. Otannan koko on (N = 236), joista vastanneita oli (n = 57). Todellinen vastausmäärä jäi 24 %:iin. Ai-neisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
YTHS:ssä on ollut haasteita tieto- ja viestintäteknologian toimivuuden kanssa. Työntekijöiden asenne digitalisaatiota kohtaan on vastoinkäymisistä huolimatta positiivinen. Erityisen merkittäväksi tulokseksi nousi teknologian kokeminen hyödylliseksi omassa työssään. Jos henkilöstö oli saanut oikea-aikaista koulutusta ja perehdytystä sekä riittävän aikaisin tietoa tulevasta käyttöönotettavasta tieto- ja viestintä-teknologiasta, sen myönteisemmin he suhtautuivat tieto- ja viestintäteknologiaan omassa työssään. Tämä edesauttoi myös havaitsemaan teknologian käyttötarkoitusta paremmin. YTHS:ssä reaaliajan konsultoin-ti, potilaiden ajanvarausmahdollisuudet verkossa, potilaan omien tietojen tarkastelu ajasta ja paikasta riippumatta, tiedon löytäminen sekä resepti- ja rokotusasioiden helppous nähtiin tieto- ja viestintätekno-logian käyttömahdollisuuksina. Lisäksi teknologia voi säästää aikaa kasvokkain käytävää työskentelyä varten. Digitalisaatiolla nähdään olevan myös paljon uhkia, kuten tietoturva-asiat ja perinteisten vastaan-ottojen korvaantuminen kokonaan sähköisillä palveluilla. Työntekijän oma asenne digitalisaatiota koh-taan vaikuttaa paljon siihen, nähdäänkö tieto- ja viestintäteknologia omassa työssä rajoitteena vai mah-dollisuutena.