Va då pinta-ala? Diskussioner mellan språkbadselever i samband med matematisk problemlösning
Paalanen, Tiina (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella kielikylpyoppilaiden keskusteluja ja kielenkäyttöä heidän ratkaistessaan matemaattisia ongelmanratkaisutehtäviä pienryhmissä. Tutkielman aineisto koostuu nauhoitetuista keskusteluista, joita viidesluokkalaiset kielikylpyoppilaat kävivät pienryhmissä. Aineiston kerättiin kolmessa kielikylpyluokassa, joista kaksi oli suomen kielen kielikylpyluokkia ja yksi ruotsin kielen kielikylpyluokka. Kaiken kaikkiaan nauhoitettua aineistoa kertyi 14 oppilasryhmän keskustelun verran. Näistä kuusi on valittu tarkempaan analyysiin.
Analyysissani vertaan muun muassa oppilaiden keskustelua ja matemaattisten ongelmanratkaisutehtävien kielellistä rakennetta. Tästä syystä tarkastelen myös oppilasryhmien ratkaisemien ongelmanratkaisutehtävien kieltä. Tämän teen analysoimalla kuinka suuri osuus tehtävänannosta koostuu ilmauksista, jotka sisältävät matemaattista kieltä, kuten käsitteitä ja matemaattisia symboleita, tai arkikieltä, joka sisältää matemaattisen merkityksen. Analyysissani tarkastelen lisäksi muun muassa sitä, miten oppilaiden ensikielen käyttö näkyy matemaattisten ongelmanratkaisutehtävien työstämisessä pienryhmässä.
Analyysini tulokset antavat viitteitä siitä, että mikäli tehtävänanto koostuu suurelta osin matemaattisesta kielestä, käsittelevät tehtäviä ratkaisevien oppilaiden keskustelut niin matemaattisia käsitteitä kuin matemaattisia ratkaisujakin. Oppilaat etsivät yhdessä määritelmiä käsitteille sekä ensikielellään että kielikylpykielellään. Täten matemaattisten käsitteiden merkitys vahvistuu. Analyysini tulokset osoittavat myös, että matemaattisia ongelmatehtäviä ratkaistessa osa kielikylpyoppilaista käyttää ensikieltään matemaattisen ajattelun strukturoinnin välineenä.
Pienryhmissä ratkaistavat matemaattiset ongelmanratkaisutehtävät soveltuvat hyvin kommunikatiivisen matematiikan opetuksen välineiksi. Keskustellessaan tehtävänannosta, sen sisältämistä käsitteistä sekä tehtävän ratkaisusta kielikylpyoppilaat saavat paitsi jäsentää omaa matemaattista ajatteluaan, myös vastaanottaa toisten oppilaiden esittämiä matemaattisia ajatuksia. Täten oppilaiden matemaattinen ajattelu ja ajattelun täsmällinen ilmaisu kehittyy.
Analyysissani vertaan muun muassa oppilaiden keskustelua ja matemaattisten ongelmanratkaisutehtävien kielellistä rakennetta. Tästä syystä tarkastelen myös oppilasryhmien ratkaisemien ongelmanratkaisutehtävien kieltä. Tämän teen analysoimalla kuinka suuri osuus tehtävänannosta koostuu ilmauksista, jotka sisältävät matemaattista kieltä, kuten käsitteitä ja matemaattisia symboleita, tai arkikieltä, joka sisältää matemaattisen merkityksen. Analyysissani tarkastelen lisäksi muun muassa sitä, miten oppilaiden ensikielen käyttö näkyy matemaattisten ongelmanratkaisutehtävien työstämisessä pienryhmässä.
Analyysini tulokset antavat viitteitä siitä, että mikäli tehtävänanto koostuu suurelta osin matemaattisesta kielestä, käsittelevät tehtäviä ratkaisevien oppilaiden keskustelut niin matemaattisia käsitteitä kuin matemaattisia ratkaisujakin. Oppilaat etsivät yhdessä määritelmiä käsitteille sekä ensikielellään että kielikylpykielellään. Täten matemaattisten käsitteiden merkitys vahvistuu. Analyysini tulokset osoittavat myös, että matemaattisia ongelmatehtäviä ratkaistessa osa kielikylpyoppilaista käyttää ensikieltään matemaattisen ajattelun strukturoinnin välineenä.
Pienryhmissä ratkaistavat matemaattiset ongelmanratkaisutehtävät soveltuvat hyvin kommunikatiivisen matematiikan opetuksen välineiksi. Keskustellessaan tehtävänannosta, sen sisältämistä käsitteistä sekä tehtävän ratkaisusta kielikylpyoppilaat saavat paitsi jäsentää omaa matemaattista ajatteluaan, myös vastaanottaa toisten oppilaiden esittämiä matemaattisia ajatuksia. Täten oppilaiden matemaattinen ajattelu ja ajattelun täsmällinen ilmaisu kehittyy.