”Urheilu on tunnetusti parasta paikan päällä”. Sosiaalisen median narratiivit urheilutapahtumien identiteetin rakentajana
Oravamäki, Mira (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Suomen 100-vuotisjuhlavuonna järjestettiin useita urheilutapahtumia, kuten hiihtolajien MM-kilpailut Lahdessa, Naisten Kymppi -juoksutapahtuma ja koripallon EM-kilpailujen alkulohko. Sosiaalisessa mediassakin vahvasti esillä olleet tapahtumat ovat rakentaneet identiteettiään vahvasti tarinoiden kautta. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, millaisia identiteetin piirteitä suomalaiset urheilutapahtumat tuovat esille sosiaalisessa mediassa julkaistuissa tarinoissa, ja löytyykö näiden organisaatioiden identiteeteistä yhtäläisyyksiä.
Tutkimuksen aineistona käytetään kolmen eri urheiluorganisaation tapahtumiin liittyvää 130:tä Instagram-julkaisua. Aineisto jakautuu seuraavasti: Lahden MM-kilpailut 40 julkaisua, Naisten Kymppi 24 julkaisua ja koripallon EM-kilpailut 66 julkaisua. Narratiivisen analyysin ja Alexandra Georgakopouloun small stories -käsitteen kautta tunnistetaan piirteitä, jotka nousevat esiin Instagram-tileillä julkaistuissa tarinoissa. Nämä piirteet rakentavat organisaatioiden identiteettiä ja niiden avulla luodaan mielikuvaa organisaatiosta ulkopuolisille eli faneille ja mahdollisille tapahtumakävijöille.
Tutkimuksessa selvisi, että narratiivisten elementtien avulla tapahtumaorganisaatioiden identiteeteistä nousi esiin hyvin erilaisia piirteitä: Lahden MM-kisojen identiteetistä korostettiin muun muassa perinteikkyyttä ja ihmissuhteita, Naisten Kympin tarinoissa nousivat esiin hyväntekeväisyyden ja naiseuden piirteet ja koripallon EM-kisoissa haluttiin korostaa muun muassa jännityksen ja juhlatunnelman teemoja. Erilaiset piirteet kertovat siitä, että tapahtumat haluavat erottua toisistaan ja olla jollain tavalla ainutlaatuisia. Tähän erilaisuuden esilletuomiseen käytetään apuna narratiiveja. Tapahtumien identiteeteissä yhteistä oli kuitenkin se, että kaikki tapahtumat halusivat jollain tavalla tuoda esille elämyksellisyyden piirrettä: Lahden MM-kisat aistituntemusten kautta, Naisten Kymppi viihtyvyyden ja miellyttävien olosuhteiden kautta ja Koripallon EM-kisat tapahtuman monipuolisuuden kautta. Lisäksi yhteistä oli positiivisen kuvan luominen yleisölle.
Tutkimuksen aineistona käytetään kolmen eri urheiluorganisaation tapahtumiin liittyvää 130:tä Instagram-julkaisua. Aineisto jakautuu seuraavasti: Lahden MM-kilpailut 40 julkaisua, Naisten Kymppi 24 julkaisua ja koripallon EM-kilpailut 66 julkaisua. Narratiivisen analyysin ja Alexandra Georgakopouloun small stories -käsitteen kautta tunnistetaan piirteitä, jotka nousevat esiin Instagram-tileillä julkaistuissa tarinoissa. Nämä piirteet rakentavat organisaatioiden identiteettiä ja niiden avulla luodaan mielikuvaa organisaatiosta ulkopuolisille eli faneille ja mahdollisille tapahtumakävijöille.
Tutkimuksessa selvisi, että narratiivisten elementtien avulla tapahtumaorganisaatioiden identiteeteistä nousi esiin hyvin erilaisia piirteitä: Lahden MM-kisojen identiteetistä korostettiin muun muassa perinteikkyyttä ja ihmissuhteita, Naisten Kympin tarinoissa nousivat esiin hyväntekeväisyyden ja naiseuden piirteet ja koripallon EM-kisoissa haluttiin korostaa muun muassa jännityksen ja juhlatunnelman teemoja. Erilaiset piirteet kertovat siitä, että tapahtumat haluavat erottua toisistaan ja olla jollain tavalla ainutlaatuisia. Tähän erilaisuuden esilletuomiseen käytetään apuna narratiiveja. Tapahtumien identiteeteissä yhteistä oli kuitenkin se, että kaikki tapahtumat halusivat jollain tavalla tuoda esille elämyksellisyyden piirrettä: Lahden MM-kisat aistituntemusten kautta, Naisten Kymppi viihtyvyyden ja miellyttävien olosuhteiden kautta ja Koripallon EM-kisat tapahtuman monipuolisuuden kautta. Lisäksi yhteistä oli positiivisen kuvan luominen yleisölle.