It´s Football Day - Yhteisöllisyys ja sen hyödyntäminen seurajalkapalloilussa
Malm, Mikko (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoitus on selvittää toimivia keinoja jalkapalloseuran ympärille muodostuneen kannattajayhteisön luomiseksi sekä kyseisen yhteisön vaikutuksia seuran toimintaan. Tutkimuksessa analysoidaan kannattamisen käsitettä sekä sen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ilmiön ymmärtämisen helpottamiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuus rakentuu aikaisempien tutkimuksien ja kirjallisuuden pohjalle koskien kannattamisen ja faniuden käsitteitä sekä jalkapalloseuran ansaintamallia. Kannattajan ideologian analysointi osoitti, että yksilö kokee jalkapalloseuran ympärille muodostuneen yhteisön osaksi laajennettua minäkuvaansa. Yhteisöön kuulumisesta saattaa jopa tulla kannattajalle tärkeämpi kriteeri kuin itse kannattamisen kohteesta, jalkapalloseurasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu yhteisöllisyyden vaikutuksista jalkapalloseuran ansaintamalliin. Teoreettisen viitekehyksen avulla empiriassa lähestyttiin suomalaisia jalkapallon seuraajia, jotka kannattavat jotain jalkapalloseuraa. Tutkimusmenetelminä käytettiin elektronista kyselylomaketta ja asiantuntijahaastattelua, joiden avulla selvitettiin syitä tietyn seuran kannattamiselle, sen synnylle ja kannattajien tulkintoja siitä miten he hyödyttävät kannattamaansa seuraa.
Tutkimuksen perusteella on todettavissa, että kannattajat ovat jalkapalloseuroille hyvin tärkeä voimavara. Kannattamisen koetaan pääosin syntyvän hyvistä kokemuksista läheisten kanssa. Jalkapalloseuroille heistä on hyötyä muun muassa rahavirran, talkootöiden, näkyvyyden ja ottelutapahtuman viihtyvyyden kannalta.
Tutkimuksen teoriaosuus rakentuu aikaisempien tutkimuksien ja kirjallisuuden pohjalle koskien kannattamisen ja faniuden käsitteitä sekä jalkapalloseuran ansaintamallia. Kannattajan ideologian analysointi osoitti, että yksilö kokee jalkapalloseuran ympärille muodostuneen yhteisön osaksi laajennettua minäkuvaansa. Yhteisöön kuulumisesta saattaa jopa tulla kannattajalle tärkeämpi kriteeri kuin itse kannattamisen kohteesta, jalkapalloseurasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu yhteisöllisyyden vaikutuksista jalkapalloseuran ansaintamalliin. Teoreettisen viitekehyksen avulla empiriassa lähestyttiin suomalaisia jalkapallon seuraajia, jotka kannattavat jotain jalkapalloseuraa. Tutkimusmenetelminä käytettiin elektronista kyselylomaketta ja asiantuntijahaastattelua, joiden avulla selvitettiin syitä tietyn seuran kannattamiselle, sen synnylle ja kannattajien tulkintoja siitä miten he hyödyttävät kannattamaansa seuraa.
Tutkimuksen perusteella on todettavissa, että kannattajat ovat jalkapalloseuroille hyvin tärkeä voimavara. Kannattamisen koetaan pääosin syntyvän hyvistä kokemuksista läheisten kanssa. Jalkapalloseuroille heistä on hyötyä muun muassa rahavirran, talkootöiden, näkyvyyden ja ottelutapahtuman viihtyvyyden kannalta.