Saunakokemuksen luoma elämyksellisyys ja koettu arvo: Case Sauna from Finland ja Sokos Hotels
Lahti, Jon (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa saunan kokemuksellisuutta. Työ toteutettiin tutkimalla hotelliasiakkaiden saunakokemuksia ja niissä koettua arvoa. Tällä lähestymistavalla pyrittiin keräämään tietoa ja ymmärrystä siitä, mitkä asiat ovat luomassa hotelliasiakkaille saunaelämyksiä ja missä asioissa hotelleilla on vielä huomioitavaa elämysten varmistamisessa sekä kehittämisessä. Työn toimeksiantajana toimii Sauna from Finland ry sekä yhteistyökumppanina Sokos Hotels, jonka kohteissa tutkimuksen aineisto on kerätty.
Tutkimuksen kontekstina toimii sauna ja sen tuottama wellness elämystalouden näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys alkaa elämyksen ja sen keskeisten ominaisuuksien tarkastelulla. Teoriaosuuden toinen osio keskittyy koetun arvon käsitteeseen ja esittelee typologiamallin, jota on hyödynnetty teemahaastattelun haastattelurungon luonnissa sekä aineiston teemoittelussa. Teemoittelun jälkeen aineistoa on tyypitelty pohjautuen elämyksen keskeisiin ominaisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksissa on esitelty saunomisen koetun arvon utilitaristisia sekä hedonistisia tekijöitä. Koettu arvo jaettiin teemoittelun mukaisesti taloudelliseen, sosiaaliseen, hedonistiseen sekä altruistiseen arvoryhmään. Aineiston tyypittelyn myötä aineistosta nousi esille saunakontekstissa elämyksen syntymiseen vahvimmin vaikuttavana ominaisuutena kontrasti. Myös moniaistisuus, tarina, vuorovaikutus, aitous sekä yksilöllisyys vaikuttivat eri vahvuisina elämysten syntymiseen. Tyypittelyn myötä aineistosta pystyttiin tunnistamaan sille ominainen kontekstisidonnaisuuden merkitys osana saunakokemuksia. Näin ollen vaatimukset saunatiloja kohtaan vaihtelevat esimerkiksi ajan, paikan sekä seuran vaikutuksesta.
Saunominen auttaa matkailijoita irtautumaan arjesta ja rentoutumaan. Saunatilan vaikutus hotellivierailun arviointiin sekä kohteen valintaan voi olla asiakkaalle varsin merkittävä. Saunakokemuksien havaittiin olevan myös hyvin erilaisia niiden subjektiivisesta luonteesta johtuen. Tämä tutkimus tarjoaa kuitenkin syvällisempää ja uutta ymmärrystä saunan kokemuksellisuudesta sekä siitä, mitkä tekijät ovat luomassa saunojille koettua arvoa ja saunaelämyksiä erilaisissa saunaympäristöissä.
Tutkimuksen kontekstina toimii sauna ja sen tuottama wellness elämystalouden näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys alkaa elämyksen ja sen keskeisten ominaisuuksien tarkastelulla. Teoriaosuuden toinen osio keskittyy koetun arvon käsitteeseen ja esittelee typologiamallin, jota on hyödynnetty teemahaastattelun haastattelurungon luonnissa sekä aineiston teemoittelussa. Teemoittelun jälkeen aineistoa on tyypitelty pohjautuen elämyksen keskeisiin ominaisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksissa on esitelty saunomisen koetun arvon utilitaristisia sekä hedonistisia tekijöitä. Koettu arvo jaettiin teemoittelun mukaisesti taloudelliseen, sosiaaliseen, hedonistiseen sekä altruistiseen arvoryhmään. Aineiston tyypittelyn myötä aineistosta nousi esille saunakontekstissa elämyksen syntymiseen vahvimmin vaikuttavana ominaisuutena kontrasti. Myös moniaistisuus, tarina, vuorovaikutus, aitous sekä yksilöllisyys vaikuttivat eri vahvuisina elämysten syntymiseen. Tyypittelyn myötä aineistosta pystyttiin tunnistamaan sille ominainen kontekstisidonnaisuuden merkitys osana saunakokemuksia. Näin ollen vaatimukset saunatiloja kohtaan vaihtelevat esimerkiksi ajan, paikan sekä seuran vaikutuksesta.
Saunominen auttaa matkailijoita irtautumaan arjesta ja rentoutumaan. Saunatilan vaikutus hotellivierailun arviointiin sekä kohteen valintaan voi olla asiakkaalle varsin merkittävä. Saunakokemuksien havaittiin olevan myös hyvin erilaisia niiden subjektiivisesta luonteesta johtuen. Tämä tutkimus tarjoaa kuitenkin syvällisempää ja uutta ymmärrystä saunan kokemuksellisuudesta sekä siitä, mitkä tekijät ovat luomassa saunojille koettua arvoa ja saunaelämyksiä erilaisissa saunaympäristöissä.