Kunnan sijoitustoiminta ja sen oikeudelliset reunaehdot
Jaakkola, Ella-Noora (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kunnan rooli sijoittajana aiheuttaa paljon jännitteitä ja ristiriitaisuuksia. Kuntien velkaantuminen on aiheuttanut kunnille painetta etsiä uusia ratkaisuja taloutensa tasapainottamiseen, jotta kunta pystyy rahoittamaan kaikki kunnalle kuuluvat tehtävät. Tähän yhtenä ratkaisuna voi olla tehokas, mutta riskit huomioiva sijoitustoiminta. Kunnan sijoitustoiminnan on yleisesti oltava vastuullista ja läpinäkyvää, koska kaiken päämääränä on kuntalaisten hyvinvoinnin palveleminen.
Tutkielmassa tarkastellaan kunnan sijoitustoimintaa kokonaisuudessaan eli muun muassa millaisia sijoitusinstrumentteja on olemassa, millaisia tuottovaatimuksia sijoituksille voidaan asettaa sekä miten riskit ja vastuullisuus on huomioitava. Toinen tärkeä tutkimuskysymykseni on, että millä tavoin lainsäädäntö, kuten kuntalaki ja Euroopan unionin valtiotukisäännöt, asettavat reunaehtoja sijoitustoiminnalle. Kolmantena tutkimuskysymyksenä pohdin millaisia ristiriitoja voi syntyä, kun kunta toimii sijoittajan roolissa. Oikeustapauksia tarkastelemalla konkretisoituu hyvin, miten lainsäädöksiä on tulkittu. Kuntien laatimista sijoitusstrategioista tulee hyvin esille miten eri tavoin kunnat laativat sijoitusstrategioita.
Tutkielman tutkimusmetodina käytetään lainoppia eli tulkitsen voimassa olevaa oikeutta oikeuslähteitä hyödyntämällä. Tutkielmani on julkisoikeudellinen tutkimus, joka sijoittuu hallinto-oikeuden oikeudenalalle. Tutkimuksen aiheesta ei ollut saatavilla kovin paljoa lähdemateriaalia, jonka vuoksi muun muassa Kuntaliiton julkaisuilla, lainsäädöksillä ja oikeuskäytännöllä oli merkittävä vaikutus tutkimuksessani.
Tutkimuksen myötä voi vetää johtopäätöksen, että kuntien sijoitustoiminta ei ole vielä varsin tunnettua. Kunnat toteuttavat sijoitustoimintaa osittain samoilla periaatteilla, mutta osittain erilaisilla periaatteilla. Osa kunnista panostaa sijoitustoiminnan suunnitteluun enemmän ja käyttää apunaan asiantuntijapalveluita. Eräs kehityskohde kaikenkokoisille kunnille olisikin laadukkaan sijoitusstrategian laatiminen. Lainsäädäntö asettaa omat raaminsa sijoitustoiminnan toteuttamiselle, mutta se jättää myös varaa kunnalle tehdä omia ratkaisujaan. Yhtä oikeaa ratkaisua kuntien sijoitustoimintaan liittyvään päätöksentekoon ei ole olemassa, jonka vuoksi tasapainottelu esimerkiksi riskien ja tuoton välillä saattaa olla haastavaa.
Tutkielmassa tarkastellaan kunnan sijoitustoimintaa kokonaisuudessaan eli muun muassa millaisia sijoitusinstrumentteja on olemassa, millaisia tuottovaatimuksia sijoituksille voidaan asettaa sekä miten riskit ja vastuullisuus on huomioitava. Toinen tärkeä tutkimuskysymykseni on, että millä tavoin lainsäädäntö, kuten kuntalaki ja Euroopan unionin valtiotukisäännöt, asettavat reunaehtoja sijoitustoiminnalle. Kolmantena tutkimuskysymyksenä pohdin millaisia ristiriitoja voi syntyä, kun kunta toimii sijoittajan roolissa. Oikeustapauksia tarkastelemalla konkretisoituu hyvin, miten lainsäädöksiä on tulkittu. Kuntien laatimista sijoitusstrategioista tulee hyvin esille miten eri tavoin kunnat laativat sijoitusstrategioita.
Tutkielman tutkimusmetodina käytetään lainoppia eli tulkitsen voimassa olevaa oikeutta oikeuslähteitä hyödyntämällä. Tutkielmani on julkisoikeudellinen tutkimus, joka sijoittuu hallinto-oikeuden oikeudenalalle. Tutkimuksen aiheesta ei ollut saatavilla kovin paljoa lähdemateriaalia, jonka vuoksi muun muassa Kuntaliiton julkaisuilla, lainsäädöksillä ja oikeuskäytännöllä oli merkittävä vaikutus tutkimuksessani.
Tutkimuksen myötä voi vetää johtopäätöksen, että kuntien sijoitustoiminta ei ole vielä varsin tunnettua. Kunnat toteuttavat sijoitustoimintaa osittain samoilla periaatteilla, mutta osittain erilaisilla periaatteilla. Osa kunnista panostaa sijoitustoiminnan suunnitteluun enemmän ja käyttää apunaan asiantuntijapalveluita. Eräs kehityskohde kaikenkokoisille kunnille olisikin laadukkaan sijoitusstrategian laatiminen. Lainsäädäntö asettaa omat raaminsa sijoitustoiminnan toteuttamiselle, mutta se jättää myös varaa kunnalle tehdä omia ratkaisujaan. Yhtä oikeaa ratkaisua kuntien sijoitustoimintaan liittyvään päätöksentekoon ei ole olemassa, jonka vuoksi tasapainottelu esimerkiksi riskien ja tuoton välillä saattaa olla haastavaa.