”Borta bra men heppa häst”. En fallstudie om hur eleverna, föräldrarna och läraren upplever språkberikad undervisning på svenska i en finskspråkig klass
Hyöty, Jessica (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on oppilaiden, heidän vanhempiensa sekä opettajan odotukset ja kokemukset kielirikasteisesta opetuksesta, joka tapahtuu ruotsin kielellä suomenkielisen koulun ensimmäisellä luokalla. Kielirikasteinen opetus oli tutkimusajankohtana ollut käynnissä luokassa yhden syyslukukauden sekä muutaman viikon kevätlukukaudesta.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Aineistoni koostuu oppilaiden ikätason huomioon ottavasta kyselytutkimuksesta sekä vanhempien kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 22 oppilasta ja 34 vanhempaa. Aineistoon kuuluu myös opettajan puolistrukturoitu tutkimushaastatteluhaastattelu. Olen myös havainnoinut kielirikasteista tuntia sekä käyttänyt osia opettajan haastattelusta kuvatakseni kielirikasteista opetustuntia. Tämän olen tehnyt luodakseni mahdollisuuden peilata odotuksia ja kokemuksia itse toimintaa vasten.
Analyysimenetelmänäni on sisällönanalyysi ja käytän fenomenologista metodia tausta- ajatuksenani. Näiden avulla ryhmittelen ja tarkastelen esiin nousevia teemoja, sekä pyrin luomaan kokonaiskuvan eri toimijaryhmien odotuksista ja kokemuksista.
Tutkimukseni osoittaa, että oppilaiden kokemukset kielirikasteisesta opetuksesta ovat pääosin positiivisia tai neutraaleita. Esiin nousseet negatiiviset tuntemukset liittyvät kielen tuottamiseen. Vanhempien ja opettajan odotukset liittyvät pääasiassa itse kielitaitoon ja kielenoppimiseen, kieleen tutustumiseen sekä positiivisen asenteen luomiseen kieltä ja kielenoppimista kohtaan. Heidän kokemuksensa liittyvät innokkuuden huomaamiseen lapsissa sekä kielen tarttumiseen. Opettajalla on myös kielen tuottamiseen liittyviä odotuksia opetuksen myöhemmässä vaiheessa.
Eri ryhmien odotukset ja kokemukset antavat tarvittavaa tietoa siitä, miten kielirikasteiseen opetukseen suhtaudutaan ja miten sitä voidaan edelleen kehittää.
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Aineistoni koostuu oppilaiden ikätason huomioon ottavasta kyselytutkimuksesta sekä vanhempien kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 22 oppilasta ja 34 vanhempaa. Aineistoon kuuluu myös opettajan puolistrukturoitu tutkimushaastatteluhaastattelu. Olen myös havainnoinut kielirikasteista tuntia sekä käyttänyt osia opettajan haastattelusta kuvatakseni kielirikasteista opetustuntia. Tämän olen tehnyt luodakseni mahdollisuuden peilata odotuksia ja kokemuksia itse toimintaa vasten.
Analyysimenetelmänäni on sisällönanalyysi ja käytän fenomenologista metodia tausta- ajatuksenani. Näiden avulla ryhmittelen ja tarkastelen esiin nousevia teemoja, sekä pyrin luomaan kokonaiskuvan eri toimijaryhmien odotuksista ja kokemuksista.
Tutkimukseni osoittaa, että oppilaiden kokemukset kielirikasteisesta opetuksesta ovat pääosin positiivisia tai neutraaleita. Esiin nousseet negatiiviset tuntemukset liittyvät kielen tuottamiseen. Vanhempien ja opettajan odotukset liittyvät pääasiassa itse kielitaitoon ja kielenoppimiseen, kieleen tutustumiseen sekä positiivisen asenteen luomiseen kieltä ja kielenoppimista kohtaan. Heidän kokemuksensa liittyvät innokkuuden huomaamiseen lapsissa sekä kielen tarttumiseen. Opettajalla on myös kielen tuottamiseen liittyviä odotuksia opetuksen myöhemmässä vaiheessa.
Eri ryhmien odotukset ja kokemukset antavat tarvittavaa tietoa siitä, miten kielirikasteiseen opetukseen suhtaudutaan ja miten sitä voidaan edelleen kehittää.