Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Direct intervention is necessary”. Interesting character creation through narrative elements in Mass Effect

Huusko, Harri (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_8031.pdf (2.437Mb)
Lataukset: 


Huusko, Harri
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Digitaaliset roolipelit ovat kehittyneet viimeisen vuosikymmenen aikana huomattavasti. Pelien visuaaliset ja graafiset ominaisuudet ovat parantuneet ja näiden kautta yhä näyttävämpien pelimaailmojen rakentaminen on mahdollista. Roolipelit ovat siirtyneet vanhoista tekstipohjaisista sovelluksista tähän rikkaaseen visuaaliseen näyttötapaan. Tämän tutkimuksen aineistoksi on valittu Biowaren julkaisema roolipelitrilogia Mass Effect, jota on kehuttu yhdeksi parhaimmista narratiivisista roolipeleistä. Tarkempaan tarkasteluun on valittu kolme pelihahmoa, joiden yksilöllisiä narratiiveja tutkimuksessa käydään tarkemmin läpi.

Tutkimuksessa tarkastellaan, miten pelihahmoista tulee mielenkiintoisia narratiivisten elementtien avulla. Tutkimuksen menetelmä perustuu narratiiviseen analyysiin, jota on sovellettu roolipelien narratiivin tutkimukseen. Erityistä huomiota on kiinnitetty yksittäisten hahmojen narratiiviin ja siihen, kuinka syvällisiä ne ovat sekä miten ne kehittyvät pelin aikana. Tehty tutkimus on laadullista, koska se keskittyy narratiivisten elementtien käyttöön mielenkiintoisten pelihahmojen luomisessa.

Tutkimus osoitti, että mielenkiintoisten pelihahmojen luominen on pelin narratiivin kannalta tärkeää. Mielenkiintoiset yksilölliset hahmonarratiivit antavat pelin hahmoille syvyyttä ja hahmojen kehittyessä pelin aikana ne vaikuttavat myös itse pelin narratiiviin. Pelaajien on näiden syvällisten hahmojen ansiosta helpompaa samaistua niihin ja samalla uppoutua pelin tarinamaailmaan syvemmin. Interaktiivisten roolipelien narratiivin tutkiminen pelihahmojen kautta on hyödyllistä, koska narratiiviset roolipelit ovat suosioltaan kasvussa ja pelien narratiivista tutkimusta ei ole tehty tarpeeksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste