Verkkokaupan käytettävyyden arviointi, case: Gugguu Oy
Iso-Oja, Päivi (2018)
Iso-Oja, Päivi
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Suomalaisten verkkokauppaostajien suosituin tuoteryhmä on vaatteet ja verkkokauppojen suosio kasvaa jatkuvasti. Tämän vuoksi on tärkeää, että yrityksen verkkokauppa toimii moitteettomasti. Verkkokauppa on yrityksen käyntikortti ja jos sivusto ei toimi, niin kilpailijan sivusto on vain hiiren klikkauksen päässä. Tässä tutkielmassa on tavoitteena selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat verkkokaupan käytettävyyteen ja miten käytettävyyttä voidaan mitata. Lisäksi halutaan tutkia, miten käytettävyys ilmenee case-yrityksen verkkokaupassa ja löydetäänkö sivustolta ongelmia ja jos, niin kuinka paljon ja kuinka vakavia ne ovat.
Tämän tutkielman teoriaosuudessa tutustuttiin aluksi erilaisiin käytettävyyden määritelmiin. Tunnetuimpia niistä on Jakob Nielsenin määritelmä, joka koostuu viidestä eri osa-alueesta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös verkkokauppojen käyttöliittymiä ja mitä ominaisuuksia hyvin toimivalla verkkokaupalla tulisi olla. Lopuksi perehdyttiin siihen, millaisilla menetelmillä käytettävyyttä on mahdollista mitata.
Verkkokauppojen käytettävyyttä voidaan arvioida eri tavoin. Tämän tutkielman empiirisessä osassa testattiin Gugguu Oy:n verkkokaupan käytettävyyttä Jakob Nielsenin luoman 10 heuristisen säännön mukaisesti. Testin tuloksena löytyi melko paljon virheitä, joista katastrofaalisiksi luokiteltiin 3 kappaletta. Lopuksi järjestettiin kolmen testikäyttäjän tekemä käytettävyystestaus verkkokaupan sivustolle. Tämänkin testin tuloksena löydettiin lisää osittain uusia ongelmia verkkokaupan käytettävyydessä.
Näiden testien perusteella todettiin, että molemmat testimenetelmät tukevat toisiaan ja on suositeltavaa suorittaa testaus käyttäen kahta eri menetelmää. Testi suoritettiin tietokoneen sijasta mobiililaitteella, koska yhä useammin verkkokauppaostokset tehdään mobiililaitteella.
Tämän tutkielman teoriaosuudessa tutustuttiin aluksi erilaisiin käytettävyyden määritelmiin. Tunnetuimpia niistä on Jakob Nielsenin määritelmä, joka koostuu viidestä eri osa-alueesta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös verkkokauppojen käyttöliittymiä ja mitä ominaisuuksia hyvin toimivalla verkkokaupalla tulisi olla. Lopuksi perehdyttiin siihen, millaisilla menetelmillä käytettävyyttä on mahdollista mitata.
Verkkokauppojen käytettävyyttä voidaan arvioida eri tavoin. Tämän tutkielman empiirisessä osassa testattiin Gugguu Oy:n verkkokaupan käytettävyyttä Jakob Nielsenin luoman 10 heuristisen säännön mukaisesti. Testin tuloksena löytyi melko paljon virheitä, joista katastrofaalisiksi luokiteltiin 3 kappaletta. Lopuksi järjestettiin kolmen testikäyttäjän tekemä käytettävyystestaus verkkokaupan sivustolle. Tämänkin testin tuloksena löydettiin lisää osittain uusia ongelmia verkkokaupan käytettävyydessä.
Näiden testien perusteella todettiin, että molemmat testimenetelmät tukevat toisiaan ja on suositeltavaa suorittaa testaus käyttäen kahta eri menetelmää. Testi suoritettiin tietokoneen sijasta mobiililaitteella, koska yhä useammin verkkokauppaostokset tehdään mobiililaitteella.