Liiketoimintaympäristön muutos
Haveri, Satu (2018)
Haveri, Satu
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykypäivän liiketoimintaympäristössä yritykset joutuvat toimimaan jatkuvan muutospaineen alla. Kun toimintaympäristö muuttuu, kilpailu kiristyy ja teknologian jatkuva kehittyminen luo paineita organisaatioille pysyä vauhdissa mukana. Muuttuva toimintaympäristö vaatii niin pieneltä kuin keskisuurelta yritykseltä muokkaamaan toimintaansa ja miettimään suuntaa. Tässä tutkimuksessa pyritään ymmärtämään sitä, miten ulkoisessa toimintaympäristössä tapahtuva muutos vaikuttaa yrittämiseen ja sen henkilöstöön.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu toimintaympäristön muutoskehyksistä, muutosjohtamisesta, muutosvastarinnasta ja muutosviestinnästä.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena on Seinäjoen ydinkeskustan alueella tapahtuva muutos, joka alkoi vuonna 2015. Tutkimuksessa lähetettiin kysely ydinkeskustan alueen yrittäjille ja yritysten edustajille. Kyselyssä tarkasteltiin sitä, miten yrittäjät ovat kokeneet muutokset ja kuinka muutos on vaikuttanut yrittämiseen. Kysymykset laadittiin mukana olleiden yhteistyökumppaneiden avulla (Etelä-pohjanmaan yrittäjät ja Into Seinäjoki). Heidän kauttaan sähköpostitse kysely välitettiin ydinkeskustan yrittäjille eri toimialoilta, joten oli mahdollista saada läpileikkaus eri aloilta.
Kyselyn avulla saatiin selville, miten uudistus keskustassa on vaikuttanut liiketoimintaan, asiakasvirtaan ja tulokseen. Tulokset osoittivat, että monille yrittäjille tilanne on vaikea ja se aiheuttaa taloudellisesti menetystä liiketoiminnassa. Muutama yrittäjä piti muutosta hyvänä ja uskoo näin tulevaisuuteen. Yrittäjien mieltä askarrutti mahdollisesti tuleva Ideapark ja sen vaikutus keskustan alueen yrittäjiin. Tällä hetkellä esimerkiksi auton saaminen parkkiin keskustaan tuottaa hankaluutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että muutos on haastava, mutta myös tarpeellinen, että saadaan keskusta houkuttelevammaksi. Vastaajat näkivät muutoksen kuitenkin positiivisena pitkällä tähtäimellä, vaikka pelkotiloja se kuitenkin aiheuttaa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta myös, että osalle yrittäjistä, ja vastuu henkilöstöstä, muutoksesta johtuva paine on stressinaihe. Suurimmat haasteet yrittäjät, ja vastuu-henkilöt näkivät parkkipaikojen puutteella, joka kuitenkin tutkimuksen loppuvaiheessa sai parannusta, kun toriparkki avattiin maaliskuussa 2018.
Muutosviestinnällä on merkittävä rooli sekä pienessä että suuressa yrityksessä. Avoin keskustelu tilanteesta lisää varmuutta tulevaisuudesta. Tutkimuksen tuloksia Into Seinäjoki ja Etelä-pohjanmaan yrittäjät tulevat hyödyntämään omissa toiminnoissaan.
______________________________________________________________________
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu toimintaympäristön muutoskehyksistä, muutosjohtamisesta, muutosvastarinnasta ja muutosviestinnästä.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena on Seinäjoen ydinkeskustan alueella tapahtuva muutos, joka alkoi vuonna 2015. Tutkimuksessa lähetettiin kysely ydinkeskustan alueen yrittäjille ja yritysten edustajille. Kyselyssä tarkasteltiin sitä, miten yrittäjät ovat kokeneet muutokset ja kuinka muutos on vaikuttanut yrittämiseen. Kysymykset laadittiin mukana olleiden yhteistyökumppaneiden avulla (Etelä-pohjanmaan yrittäjät ja Into Seinäjoki). Heidän kauttaan sähköpostitse kysely välitettiin ydinkeskustan yrittäjille eri toimialoilta, joten oli mahdollista saada läpileikkaus eri aloilta.
Kyselyn avulla saatiin selville, miten uudistus keskustassa on vaikuttanut liiketoimintaan, asiakasvirtaan ja tulokseen. Tulokset osoittivat, että monille yrittäjille tilanne on vaikea ja se aiheuttaa taloudellisesti menetystä liiketoiminnassa. Muutama yrittäjä piti muutosta hyvänä ja uskoo näin tulevaisuuteen. Yrittäjien mieltä askarrutti mahdollisesti tuleva Ideapark ja sen vaikutus keskustan alueen yrittäjiin. Tällä hetkellä esimerkiksi auton saaminen parkkiin keskustaan tuottaa hankaluutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että muutos on haastava, mutta myös tarpeellinen, että saadaan keskusta houkuttelevammaksi. Vastaajat näkivät muutoksen kuitenkin positiivisena pitkällä tähtäimellä, vaikka pelkotiloja se kuitenkin aiheuttaa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta myös, että osalle yrittäjistä, ja vastuu henkilöstöstä, muutoksesta johtuva paine on stressinaihe. Suurimmat haasteet yrittäjät, ja vastuu-henkilöt näkivät parkkipaikojen puutteella, joka kuitenkin tutkimuksen loppuvaiheessa sai parannusta, kun toriparkki avattiin maaliskuussa 2018.
Muutosviestinnällä on merkittävä rooli sekä pienessä että suuressa yrityksessä. Avoin keskustelu tilanteesta lisää varmuutta tulevaisuudesta. Tutkimuksen tuloksia Into Seinäjoki ja Etelä-pohjanmaan yrittäjät tulevat hyödyntämään omissa toiminnoissaan.
______________________________________________________________________