Tiimityö ja toiminnanohjaustaulu -Lean-toimintamalli tukemassa kilpailukykyä case-yrityksessä
Ilmonen, Leena (2015)
Ilmonen, Leena
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena olivat tuloksellisen toiminnan ja henkilöstön osallistaminen tiimityön ja toiminnanohjauksen kautta case-yrityksessä. Tutkimuksessa selvitettiin Lean-toimintamallin mukaisen toiminnanohjauksen ja toiminnanohjaustaulujen käytön tuomia hyötyjä tuloksellisen toiminnan ja kilpailukyvyn kannalta. Tutkimus toteutettiin tutkimuksena, jossa tiimien esimiehille ja toimihenkilöille suunnattiin kysely sekä hyödynnettiin yrityksessä suoritettuja 360 asteen palautekyselyjä eli ns. Syke-kyselyjä sekä ESI (Employee Satisfaction Index) henkilöstötyytyväisyysmittauksia.
Liiketoiminnan jatkuva kehittäminen, kilpailukyky ja tuloksellinen toiminta ovat tehokkaan yritystoiminnan tavoitteita. Palveluorganisaatioiden on kiristyvässä kilpailutilanteessa pystyttävä tuottamaan palvelua, joka ylittää asiakkaiden tarpeet. Asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys ovat merkittäviä laadun mittareita.
Esimiestyölle toimintajärjestelmään siirtyminen on tuonut uusia haasteita, koska Lean-toimintamalli ja toiminnan jatkuva parantaminen vaatii esimiehiltä ja toimihenkilöiltä erityistä aktiivisuutta toiminnan kehittämisessä. Lean-toimintamalli vaatii muutosta organisaation jäsenten toiminta- ja ajattelutavassa. Ihmisten tulee kyseenalaistaa vanhoja toimintatapoja ja ideoida ja luoda uusia kehittämisideoita toiminnan tehostamiseksi.
Palveluyritys X:ssä Lean-toimintamallia on opeteltu jo useamman vuoden ajan ja osa esimiehistä on saanut tiimityön ja toiminnanohjauksen käytäntöön, osalla esimiehistä on vielä haastetta saada malli toimimaan. Muutoksen tavoitteena on tehostaa toimintoja ja parantaa asiakaspalvelua sekä lisätä esimiesten valmentavaa johtamista.
Liiketoiminnan jatkuva kehittäminen, kilpailukyky ja tuloksellinen toiminta ovat tehokkaan yritystoiminnan tavoitteita. Palveluorganisaatioiden on kiristyvässä kilpailutilanteessa pystyttävä tuottamaan palvelua, joka ylittää asiakkaiden tarpeet. Asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys ovat merkittäviä laadun mittareita.
Esimiestyölle toimintajärjestelmään siirtyminen on tuonut uusia haasteita, koska Lean-toimintamalli ja toiminnan jatkuva parantaminen vaatii esimiehiltä ja toimihenkilöiltä erityistä aktiivisuutta toiminnan kehittämisessä. Lean-toimintamalli vaatii muutosta organisaation jäsenten toiminta- ja ajattelutavassa. Ihmisten tulee kyseenalaistaa vanhoja toimintatapoja ja ideoida ja luoda uusia kehittämisideoita toiminnan tehostamiseksi.
Palveluyritys X:ssä Lean-toimintamallia on opeteltu jo useamman vuoden ajan ja osa esimiehistä on saanut tiimityön ja toiminnanohjauksen käytäntöön, osalla esimiehistä on vielä haastetta saada malli toimimaan. Muutoksen tavoitteena on tehostaa toimintoja ja parantaa asiakaspalvelua sekä lisätä esimiesten valmentavaa johtamista.