Julkisen sektorin muutosprosessi
Ikäheimonen, Kirsi (2009)
Ikäheimonen, Kirsi
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Julkinen sektori on valtavien haasteiden edessä, työvoimaa poistuu työmarkkinoilta enemmän kuin on tulossa tilalle. Kuntien taloudelliset tuottovaatimukset ovat kasvaneet viimeisten vuosien aikana, samat palvelut on tuotettava pienemmällä henkilömäärällä ja pienemmillä määrärahoilla. Muuttuva yhteiskunta edellyttää muutosta myös kuntien toimintatavoissa, perinteinen virkamiesjohtaja on saanut kunnallisella työsaralla rinnalleen liiketaloudellisesti ajattelevia esimiehiä. Muutosten keskellä henkilöstön hyvinvoinnista täytyy huolehtia hyvin, koska hyvinvoiva henkilöstö on tuottava sekä itselleen että työnantajalleen. Henkilöstön hyvinvointiin panostaminen tuottaa pitkällä aikavälillä organisaatiolle taloudellista hyötyä.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella julkisen sektorin muutosprosessia sekä selvittää mitä muutosjohtaminen on julkisella sektorilla vai onko esimiestyö päivittäistä ”selviytymistä” muutoksen kourissa. Tavoitteena on tuoda esiin millaisia toimenpiteitä onnistunut muutosprosessi edellyttää ja mitkä seikat voivat haitata tai estää muutosprosessin onnistumista. Teoreettinen viitekehys laajenee johtamisen käsitteestä strategisen henkilöstöjohtamisen kautta muutosjohtamiseen ja varsinaiseen muutosprosessiin. Tutkimuksen pääongelma on: Mitä on muutoksen johtaminen julkisella sektorilla? Pääongelmaa tarkennetaan kahdella alaongelmalla: Mitkä ovat onnistuneen muutosprosessin edellytykset julkisella sektorilla? Miten organisaatiomuutoksia voidaan tukea muutosjohtamisen sekä henkilöstöjohtamisen avulla?
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja metodina käytetään teemahaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 14 Vaasan kaupungin teknisen toimen esimiestä, asiantuntijaa sekä henkilöstön edustajaa. Haastateltavat ovat olleet osallisena teknisen toimen organisaatiomuutoksissa oman tehtävänsä edellyttämällä tavalla. Analyysivaiheessa johtopäätösten tekemistä syventävät teorian ja empirian vuoropuhelu, ts. aineiston analyysissä käytetään sekä teoria- että aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan julkisen sektorin muutosjohtajan täytyy pystyä sitouttamaan koko organisaation henkilöstö muutokseen. Sitouttaminen tapahtuu yhteisten pelisääntöjen luomisella, innostavan ja saavutettavissa olevan vision ja strategian löytämisellä. Muutosprosessi tulee aikatauluttaa ja resursoida joustavasti, mutta jämäkästi. Muutosjohtajan tulee kyetä tekemään haasteellisiakin päätöksiä huomioiden oikeudenmukaisuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin. Päämäärän ja tavoitteiden tulee olla selviä kaikille, samoin keinot ja menetelmät, joilla tavoitteeseen pyritään. Hyvän henkilöstöjohtamisen avulla työntekijöitä tuetaan muutosprosessin aikana kokonaisvaltaisesti, henkilöstöä informoidaan riittävästi, tuetaan uuden oppimisessa ja vanhoista toimintamalleista luopumisessa. Onnistunut muutosprosessi muuttaa organisaation toimintatapaa.
Empiirisen aineiston perusteella voidaan todeta, että teknisen toimen organisaatiomuutoksista tiedotettiin suunnitellusti ja hyvin, ongelmaksi nousi ristiriitaisen viestin vieminen henkilöstölle. Muutosprosessin lopullinen tavoite ei käynyt prosessin aikana kaikille haastateltaville täysin selväksi. Tulevia kehittämistoimenpiteitä ja uudistuksia tehtäessä täytyy huomioida se seikka, että koko teknisen toimen ylimmän johdon pitää olla sitoutunut suunniteltuun muutokseen. Päämäärän sekä pelisääntöjen tulee olla kaikilla yhteiset.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella julkisen sektorin muutosprosessia sekä selvittää mitä muutosjohtaminen on julkisella sektorilla vai onko esimiestyö päivittäistä ”selviytymistä” muutoksen kourissa. Tavoitteena on tuoda esiin millaisia toimenpiteitä onnistunut muutosprosessi edellyttää ja mitkä seikat voivat haitata tai estää muutosprosessin onnistumista. Teoreettinen viitekehys laajenee johtamisen käsitteestä strategisen henkilöstöjohtamisen kautta muutosjohtamiseen ja varsinaiseen muutosprosessiin. Tutkimuksen pääongelma on: Mitä on muutoksen johtaminen julkisella sektorilla? Pääongelmaa tarkennetaan kahdella alaongelmalla: Mitkä ovat onnistuneen muutosprosessin edellytykset julkisella sektorilla? Miten organisaatiomuutoksia voidaan tukea muutosjohtamisen sekä henkilöstöjohtamisen avulla?
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja metodina käytetään teemahaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 14 Vaasan kaupungin teknisen toimen esimiestä, asiantuntijaa sekä henkilöstön edustajaa. Haastateltavat ovat olleet osallisena teknisen toimen organisaatiomuutoksissa oman tehtävänsä edellyttämällä tavalla. Analyysivaiheessa johtopäätösten tekemistä syventävät teorian ja empirian vuoropuhelu, ts. aineiston analyysissä käytetään sekä teoria- että aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan julkisen sektorin muutosjohtajan täytyy pystyä sitouttamaan koko organisaation henkilöstö muutokseen. Sitouttaminen tapahtuu yhteisten pelisääntöjen luomisella, innostavan ja saavutettavissa olevan vision ja strategian löytämisellä. Muutosprosessi tulee aikatauluttaa ja resursoida joustavasti, mutta jämäkästi. Muutosjohtajan tulee kyetä tekemään haasteellisiakin päätöksiä huomioiden oikeudenmukaisuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin. Päämäärän ja tavoitteiden tulee olla selviä kaikille, samoin keinot ja menetelmät, joilla tavoitteeseen pyritään. Hyvän henkilöstöjohtamisen avulla työntekijöitä tuetaan muutosprosessin aikana kokonaisvaltaisesti, henkilöstöä informoidaan riittävästi, tuetaan uuden oppimisessa ja vanhoista toimintamalleista luopumisessa. Onnistunut muutosprosessi muuttaa organisaation toimintatapaa.
Empiirisen aineiston perusteella voidaan todeta, että teknisen toimen organisaatiomuutoksista tiedotettiin suunnitellusti ja hyvin, ongelmaksi nousi ristiriitaisen viestin vieminen henkilöstölle. Muutosprosessin lopullinen tavoite ei käynyt prosessin aikana kaikille haastateltaville täysin selväksi. Tulevia kehittämistoimenpiteitä ja uudistuksia tehtäessä täytyy huomioida se seikka, että koko teknisen toimen ylimmän johdon pitää olla sitoutunut suunniteltuun muutokseen. Päämäärän sekä pelisääntöjen tulee olla kaikilla yhteiset.