Lifestyleblogit kuluttajan arjessa - Ärsyttävän viihdyttävää ajanvietettä
Iivari, Marika (2014)
Iivari, Marika
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Lifestyleblogien kuluttaminen on noussut suosituksi ilmiöksi ja ne toimivatkin tänä päivänä yhä useamman kuluttajan arjen piristäjinä. Lifestyleblogien kulutuksen taustalla on usein mielialan kohentaminen, mutta joskus ne herättävät meissä myös ristiriitaisia tai negatiivisia tunteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin ymmärtää, miten erilaiset tunteet ja lifestyleblogien kuluttaminen ovat yhteydessä toisiinsa.
Työn ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten ja miksi lifestyleblogeja kulutetaan. Tätä ymmärrystä luodaan internetissä toteutettavan esitutkimuksen sekä aiempien tut-kimuksien avulla, joiden perusteella voidaan huomata, että lifestyleblogien kulutuksen taustalla on usein niiden tarjoama viihteellinen sisältö, jonka avulla inspiroidutaan, rentoudutaan ja nautitaan omasta ajasta.
Tutkimuksen toisessa luvussa perehdytään siihen, miten lifestyleblogit vetoavat kuluttajiin. Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta lähestytään muun muassa kokemus-peräisen arvon mallia sekä internetlojaalisuuden mallia hyödyntäen, joiden perusteella kokemuksellisen arvon syntyyn vaikuttavat sisällön viihteellisyys, esteettisyys ja toimi-vuus peilattuna kuluttajalta vaadittuun vaivannäköön.
Tutkimuksen empiriassa perehdytään siihen, minkälaisia tunteita lifestyleblogit herät-tävät ja miksi. Aktiivisille lifestyleblogien seuraajille toteutettavien teemahaastattelujen avulla syvennytään muun muassa siihen mitkä tekijät lifestyleblogeissa aiheuttavat meissä uteliaisuutta, huvittuneisuutta, ärsytystä ja muita tunteita, jotka esitutkimuksen perusteella vaihtelevat laidasta laitaan blogeja kulutettaessa.
Lopuksi voidaan huomata, että lifestyleblogien sisältö ja niiden kirjoittajat herättävät meissä positiivisten tunteiden lisäksi myös negatiivisia tunteita, jotka voivat joskus jopa lisätä lifestyleblogien kiinnostavuutta. Myös uteliaisuus bloggareita kohtaan saa meidät tirkistelemään heidän elämäänsä lähes päivittäin.
Työn ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten ja miksi lifestyleblogeja kulutetaan. Tätä ymmärrystä luodaan internetissä toteutettavan esitutkimuksen sekä aiempien tut-kimuksien avulla, joiden perusteella voidaan huomata, että lifestyleblogien kulutuksen taustalla on usein niiden tarjoama viihteellinen sisältö, jonka avulla inspiroidutaan, rentoudutaan ja nautitaan omasta ajasta.
Tutkimuksen toisessa luvussa perehdytään siihen, miten lifestyleblogit vetoavat kuluttajiin. Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta lähestytään muun muassa kokemus-peräisen arvon mallia sekä internetlojaalisuuden mallia hyödyntäen, joiden perusteella kokemuksellisen arvon syntyyn vaikuttavat sisällön viihteellisyys, esteettisyys ja toimi-vuus peilattuna kuluttajalta vaadittuun vaivannäköön.
Tutkimuksen empiriassa perehdytään siihen, minkälaisia tunteita lifestyleblogit herät-tävät ja miksi. Aktiivisille lifestyleblogien seuraajille toteutettavien teemahaastattelujen avulla syvennytään muun muassa siihen mitkä tekijät lifestyleblogeissa aiheuttavat meissä uteliaisuutta, huvittuneisuutta, ärsytystä ja muita tunteita, jotka esitutkimuksen perusteella vaihtelevat laidasta laitaan blogeja kulutettaessa.
Lopuksi voidaan huomata, että lifestyleblogien sisältö ja niiden kirjoittajat herättävät meissä positiivisten tunteiden lisäksi myös negatiivisia tunteita, jotka voivat joskus jopa lisätä lifestyleblogien kiinnostavuutta. Myös uteliaisuus bloggareita kohtaan saa meidät tirkistelemään heidän elämäänsä lähes päivittäin.