Tematiken i språkbadselevers muntliga produktion i årskurserna 3, 6 och 9
Alarotu, Hanna (2010)
Alarotu, Hanna
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa analysoin kielikylpyryhmien suullisia tuotoksia aiheesta: kevät Suomessa. Tutkimusaineisto kuuluu Begreppsvärldar i svenskt språkbad -projektiin ja siihen sisältyy 40 sivua litteroituja keskusteluja. Jokaiselta vuosikurssilta (3, 6, 9) analysoidaan kaksi keskustelua, yhteensä mukana on kuusi ryhmää kolmesta eri kaupungista. Aineistossa kielikylpyoppilaat saivat tehtäväkseen miettiä suullisesti kuuden eri avainsanan avulla, millainen Suomen kevät on. Tutkielmassani keskityin keskusteluiden tematiikkaan ja sisältöön. Tutkimukseni tavoitteena on vertailla ja analysoida teema-analyysin avulla oppilaiden keskusteluja. Olettamuksenani on, että puhutun kielen ja avainsanojen vaikutus näkyy selvästi oppilaiden tuotoksissa. Oletan myös, että oppilaiden ikä tulee selvästi näkymään suullisissa tuotoksissa. Todennäköisesti vanhempien oppilaiden tuotokset ovat sekä laadullisesti että sisällöllisesti monipuolisempia.
Aineiston analysointi osoittaa, että avainsanat ohjaavat oppilaiden tuotoksia voimakkaasti, ja sisällöltään kaikkien ryhmien tuotokset ovat yllättävän samankaltaisia. Tematiikaltaan oppilaiden tuotokset ovat joiltain osin melko hajanaisia, mutta pääosin niiden voi sanoa olleen tehtävänannon mukaisesti hyvin monotemaattisia. Oppilaiden keskusteluissa keskitytään lähes yksinomaan kevääseen Suomessa, ja tämäkin tehdään useimmiten pelkästään avainsanoja hyödyntämällä. Avainsanoista eniten huomioita osakseen saivat eläimet, ihminen ja sää. Selvästi vaikein ja todennäköisesti jopa liian vaikea avainsana oli vesistö, joka tuotti kaikenikäisille oppilaille vaikeuksia. Oppilaiden iällä ei ollut niin suurta merkitystä, kuin oletin, sillä useimmiten nuorimmat oppilaat olivat aktiivisempia kuin vanhimmat oppilaat. Nuorten oppilaiden tuotoksensa olivat sisällöllisesti ja temaattisesti monipuolisempia.
Puhutun kielen vaikutus on osittain nähtävissä oppilaiden tuotoksista, sillä ne sisältävät useimmiten paljon toistoa ja puheelle ominaisia häiriötekijöitä. Myös suomen kielen merkitys on havaittavissa, sillä vaikeimmat kohdat käsiteltiin useimmiten suomeksi. Tehtävän lopullinen muoto vastasi suuresti tehtävän aikana käytyjä keskusteluja. Tematiikaltaan oppilaiden tuotokset keskittyvät yleiseen tasoon, eikä monimutkaisia kategorisointeja tehty.
Aineiston analysointi osoittaa, että avainsanat ohjaavat oppilaiden tuotoksia voimakkaasti, ja sisällöltään kaikkien ryhmien tuotokset ovat yllättävän samankaltaisia. Tematiikaltaan oppilaiden tuotokset ovat joiltain osin melko hajanaisia, mutta pääosin niiden voi sanoa olleen tehtävänannon mukaisesti hyvin monotemaattisia. Oppilaiden keskusteluissa keskitytään lähes yksinomaan kevääseen Suomessa, ja tämäkin tehdään useimmiten pelkästään avainsanoja hyödyntämällä. Avainsanoista eniten huomioita osakseen saivat eläimet, ihminen ja sää. Selvästi vaikein ja todennäköisesti jopa liian vaikea avainsana oli vesistö, joka tuotti kaikenikäisille oppilaille vaikeuksia. Oppilaiden iällä ei ollut niin suurta merkitystä, kuin oletin, sillä useimmiten nuorimmat oppilaat olivat aktiivisempia kuin vanhimmat oppilaat. Nuorten oppilaiden tuotoksensa olivat sisällöllisesti ja temaattisesti monipuolisempia.
Puhutun kielen vaikutus on osittain nähtävissä oppilaiden tuotoksista, sillä ne sisältävät useimmiten paljon toistoa ja puheelle ominaisia häiriötekijöitä. Myös suomen kielen merkitys on havaittavissa, sillä vaikeimmat kohdat käsiteltiin useimmiten suomeksi. Tehtävän lopullinen muoto vastasi suuresti tehtävän aikana käytyjä keskusteluja. Tematiikaltaan oppilaiden tuotokset keskittyvät yleiseen tasoon, eikä monimutkaisia kategorisointeja tehty.