Eine fehleranalytische Untersuchung deutschsprachiger Aufsätze von finnischen Gymnasiasten
Ihala, Päivi (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni keskittyy suomenkielisten lukiolaisten saksankielisissä aineissa esiintyviin kielellisiin virheisiin. Materiaalina on käytetty kahden lukion yhteensä 66 ainetta, joista on tehty virheanalyysit.
Virheanalyysin avulla on selvitetty, mitkä saksan kieliopin kohdat aiheuttavat vaikeuksia tutkituissa ryhmissä. Virheet on luokiteltu syntaktisiin, morfologisiin, ortografisiin ja leksikaalisiin ryhmiin. Lisäksi on pohdittu syitä tehdyille virheille ja annettu virheitä koskevat kielioppisäännöt. Tilastollista informaatiota on esitetty aineiden pituudesta, virheiden määristä virheryhmissä, virhetyyppien jakaumasta aineittain ja virheiden määristä virheryhmien eri alaryhmissä.
Syntaktiset virheet muodostavat suurimman virheryhmän molemmissa analyyseissä. Päähuomioni kiinnittyy II-analyysiin, jonka tyypillisimpiä virheitä ovat syntaksin alueella kongruenssi, prepositiot, sijamuodot ja sanajärjestys ja morfologian alueella artikkeli. Virheiden syiden pohdinnassa vaikeudet keskittyvät kielioppisäännön tietämättömyyteen, yleistämiseen ja tarkkaamattomuuteen. Myös interferenssi vaikuttaa valintoihin. Työ antaa perustaa virheanalyysin ymmärtämiselle.
Virheanalyysin avulla on selvitetty, mitkä saksan kieliopin kohdat aiheuttavat vaikeuksia tutkituissa ryhmissä. Virheet on luokiteltu syntaktisiin, morfologisiin, ortografisiin ja leksikaalisiin ryhmiin. Lisäksi on pohdittu syitä tehdyille virheille ja annettu virheitä koskevat kielioppisäännöt. Tilastollista informaatiota on esitetty aineiden pituudesta, virheiden määristä virheryhmissä, virhetyyppien jakaumasta aineittain ja virheiden määristä virheryhmien eri alaryhmissä.
Syntaktiset virheet muodostavat suurimman virheryhmän molemmissa analyyseissä. Päähuomioni kiinnittyy II-analyysiin, jonka tyypillisimpiä virheitä ovat syntaksin alueella kongruenssi, prepositiot, sijamuodot ja sanajärjestys ja morfologian alueella artikkeli. Virheiden syiden pohdinnassa vaikeudet keskittyvät kielioppisäännön tietämättömyyteen, yleistämiseen ja tarkkaamattomuuteen. Myös interferenssi vaikuttaa valintoihin. Työ antaa perustaa virheanalyysin ymmärtämiselle.