Tavaramerkki liikuntapalvelun tuotteistamisessa : kun jumppa ei ole enää pelkkää jumppaa
Sippola, Petra (2019-05-29)
Sippola, Petra
Vaasan yliopisto
29.05.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-863-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-863-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Liikuntaekosysteemin muutos tuottaa uusia mahdollisuuksia liikuntapalveluihin liittyvän liiketoiminnan kehittymiselle. Mahdollisuuksien realisoitumiselle on kuitenkin tärkeää, että yritystoiminnan perustana oleva osaaminen voidaan suojata juridisesti ja että osaamista voidaan hyödyntää liiketaloudellisesti.
Tutkimuksessa tarkastellaan tavaramerkin mahdollisuuksia tukea liikuntaliiketoimintaa sen eri vaiheissa. Liiketoiminnan vaiheista tarkastelun kohteena ovat ohjattujen liikuntapalvelujen tuotteistaminen, suojaaminen ja liiketaloudellinen hyödyntäminen. Tavaramerkki ei tarjoa kattavaa suojaa kilpailijoilta, jotka tarjoavat sisällöltään samankaltaista palvelua mutta eri tunnusmerkillä. Tavaramerkin tuottaman yksinoikeuden ja sisältämän kielto-oikeuden vahvistamiseksi on kuitenkin käytettävissä muita oikeudellisia välineitä, jotka nimetään tässä tutkimuksessa liitännäisoikeuksiksi.
Tutkimuksen oikeudellisena tavoitteena on tunnistaa liikuntaliiketoiminnan tavaramerkkioikeudellisesti relevantit kysymykset ja tuottaa välineitä niiden ratkaisemiselle. Tutkimuksen lopullisena liiketaloudellisena tavoitteena on tuottaa edellytyksiä liiketoiminnan suojaamismenettelylle hyvän ja kannattavan liikuntapalvelun rakentamiseksi. The change in the sports ecosystem provides new opportunities for the development of business related sports activities. However, to realize the potential, it is important that the underlying competence of business can be protected and that knowledge can be used commercially.
The study examines the potential of the trademark to support the exercise business at its various stages. The business phases are the design, productization and commercial exploitation of sports services. The trademark does not offer comprehensive protection from competitors providing a similarly similar service but with a distinctive feature. However, there are other legal instruments available to confirm the exclusive right and the right of prohibition contained in the trademark, which are designated as ancillary rights in this investigation.
The legal objective of the study is to identify issues related to the sports business's trademark law and to provide the means to solve them. The ultimate business objective of the research is to create the prerequisites for the business protection process to build good and profitable sporting services.
Tutkimuksessa tarkastellaan tavaramerkin mahdollisuuksia tukea liikuntaliiketoimintaa sen eri vaiheissa. Liiketoiminnan vaiheista tarkastelun kohteena ovat ohjattujen liikuntapalvelujen tuotteistaminen, suojaaminen ja liiketaloudellinen hyödyntäminen. Tavaramerkki ei tarjoa kattavaa suojaa kilpailijoilta, jotka tarjoavat sisällöltään samankaltaista palvelua mutta eri tunnusmerkillä. Tavaramerkin tuottaman yksinoikeuden ja sisältämän kielto-oikeuden vahvistamiseksi on kuitenkin käytettävissä muita oikeudellisia välineitä, jotka nimetään tässä tutkimuksessa liitännäisoikeuksiksi.
Tutkimuksen oikeudellisena tavoitteena on tunnistaa liikuntaliiketoiminnan tavaramerkkioikeudellisesti relevantit kysymykset ja tuottaa välineitä niiden ratkaisemiselle. Tutkimuksen lopullisena liiketaloudellisena tavoitteena on tuottaa edellytyksiä liiketoiminnan suojaamismenettelylle hyvän ja kannattavan liikuntapalvelun rakentamiseksi.
The study examines the potential of the trademark to support the exercise business at its various stages. The business phases are the design, productization and commercial exploitation of sports services. The trademark does not offer comprehensive protection from competitors providing a similarly similar service but with a distinctive feature. However, there are other legal instruments available to confirm the exclusive right and the right of prohibition contained in the trademark, which are designated as ancillary rights in this investigation.
The legal objective of the study is to identify issues related to the sports business's trademark law and to provide the means to solve them. The ultimate business objective of the research is to create the prerequisites for the business protection process to build good and profitable sporting services.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [519]