Dynamic capabilities : Myth or real deal for sustaining competitive advantage
Sivusuo, Jaakko (2019-02-14)
Sivusuo, Jaakko
Vaasan yliopisto
14.02.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-841-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-841-2
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Digitalisaatio, teknologian kehitys ja globalisaatio ovat muuttaneet yritysmaailmaa rajusti viimeisen vuosikymmenen aikana. Monet strategisen johtamisen viitekehykset ovat menettäneet merkitystä turbulenttisessa liiketoimintaympäristössä. Kilpailussa pärjääminen vaatii organisaatiolta dynaamisia kyvykkyyksiä.
Tämä monitapaustutkimus tarkastelee dynaamisia kyvykkyyksiä kuuden organisaation kautta, jotka toimivat palveluliiketoiminnan toimialalla. Tarkasteltava liiketoiminta-alue on ilmailuliiketoiminta, jossa suurin osa tutkimukseen osallistuvista organisaatioista toimii.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen kautta määritetään tarve ja ajurit dynaamisiin kyvykkyyksiin. Tuloksista havaitaan, että dynaamisille kyvykkyyksille on aito tarve tutkimukseen osallistuvissa organisaatiossa. Tämä ilmenee jokaisessa organisaatiossa, vaikka ne toimivat eri liiketoiminta-aloilla erilaisilla businessmalleilla. Toisen tutkimuskysymyksen kautta määritetään konkreettisesti, mitä nämä dynaamiset kyvykkyydet ovat. Tutkimus antaa tuloksena kolme käytännön mallia dynaamisiksi kyvykkyyksiksi, jotka ovat palveluiden tuotteistus, strateginen kumppanuus sekä tutkimuksen kautta kehitetty model of excellence, huippuosaamismalli.
Tutkimus tuo oman lisänsä dynaamisten kyvykkyyksien teoriaan käytännön menetelmien ja mallien muodossa. Tämä tutkimus antaa uutta näkökulmaa ja tuloksia palveluliiketoiminnan sekä ilmailuteollisuuden näkökulmasta, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös muille toimialoille.
Tämä monitapaustutkimus tarkastelee dynaamisia kyvykkyyksiä kuuden organisaation kautta, jotka toimivat palveluliiketoiminnan toimialalla. Tarkasteltava liiketoiminta-alue on ilmailuliiketoiminta, jossa suurin osa tutkimukseen osallistuvista organisaatioista toimii.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen kautta määritetään tarve ja ajurit dynaamisiin kyvykkyyksiin. Tuloksista havaitaan, että dynaamisille kyvykkyyksille on aito tarve tutkimukseen osallistuvissa organisaatiossa. Tämä ilmenee jokaisessa organisaatiossa, vaikka ne toimivat eri liiketoiminta-aloilla erilaisilla businessmalleilla. Toisen tutkimuskysymyksen kautta määritetään konkreettisesti, mitä nämä dynaamiset kyvykkyydet ovat. Tutkimus antaa tuloksena kolme käytännön mallia dynaamisiksi kyvykkyyksiksi, jotka ovat palveluiden tuotteistus, strateginen kumppanuus sekä tutkimuksen kautta kehitetty model of excellence, huippuosaamismalli.
Tutkimus tuo oman lisänsä dynaamisten kyvykkyyksien teoriaan käytännön menetelmien ja mallien muodossa. Tämä tutkimus antaa uutta näkökulmaa ja tuloksia palveluliiketoiminnan sekä ilmailuteollisuuden näkökulmasta, mutta tuloksia voidaan soveltaa myös muille toimialoille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]