Relationship Learning in Inter-Firm Conduits
Bhatti, Waheed Akbar (2018-11-05)
Bhatti, Waheed Akbar
Vaasan yliopisto
05.11.2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-829-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-829-0
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Väitöskirjassa tutkitaan oppimista yritysten välisissä vuorovaikutussuhteissa. Oppiminen on tärkeä tiedon kehittämiseen liittyvä komponentti yritysten kansainvälistymisprosesseissa. Teoreettisena lähtökohtana hyödynnetään ns. Uppsala-mallia. Tutkimuskysymyksenä on ”Kuinka suhteissa tapahtuva oppiminen vaikuttaa yritysten kansainvälistymiseen ja miksi se on kriittistä?” Väitöskirja koostuu yhdistelmäosiosta, kolmesta julkaistusta artikkelista ja yhdestä konferenssiartikkelista. Tutkimus lisää ymmärrystä, kuinka alihankkija-asiakas -vuorovaikutussuhteessa tapahtuva oppiminen voi auttaa tunnistamaan mahdollisuuksia sekä hyödyntämään niitä markkinoiden kasvattamiseksi. Tutkimuksen kvalitatiivinen teema-analyysi perustuu pitkittäisaineistoon, joka on kerätty alihankkijoiden välisestä vuorovaikutuksesta neljässä monikansallisessa yrityksessä ja neljässä pk-yrityksessä. Yritykset edustavat sekä valmistavaa teollisuutta että palvelutoimialoja. Väitöskirjassa paneudutaan siihen, kuinka oppimista tapahtuu alihankkija-asiakas -suhteissa, ja miten hankittu tieto vaikuttaa alihankkijan arvonluontiprosesseihin tarjooman kautta.
Väitöskirja tukee kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusta tuottamalla uutta tietoa erityisesti mikrotason ominaisuuksista keskittymällä oppimiseen yritysten välisissä suhteissa ja siinä tapahtuvaan tiedon jakamiseen. Tulokset auttavat oivaltamaan, kuinka yksilön oppiminen voidaan nähdä tärkeänä keinona ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja tyydyttää ne sopivalla tavalla. Tapaustutkimukset osoittavat, että vuorovaikutussuhteessa tapahtuva oppiminen ohjaa tiedon kehitysprosessia sekä edelleen sitoutumiseen ja sen toteutumiseen liittyviä päätöksiä. Asiakkaiden kanssa tapahtuva sosialisaatio tasoittaa tietä kokemukselliseen oppimiseen, joka tarjoaa uusia näkökulmia tiedon kehittämiseen. Tulokset vahvistavat, että tiedon kehittämisprosesseja ja sitoutumista tapahtuu molempien osapuolten toimesta. Tämä on tärkeä tekijä ymmärrettäessä kuinka yritysten kansainvälistyminen etenee: molempien osapuolten pitää sitoutua ja työskennellä yhdessä prosessin tavoitteiden saavuttamiseksi.
Väitöskirja tukee kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusta tuottamalla uutta tietoa erityisesti mikrotason ominaisuuksista keskittymällä oppimiseen yritysten välisissä suhteissa ja siinä tapahtuvaan tiedon jakamiseen. Tulokset auttavat oivaltamaan, kuinka yksilön oppiminen voidaan nähdä tärkeänä keinona ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja tyydyttää ne sopivalla tavalla. Tapaustutkimukset osoittavat, että vuorovaikutussuhteessa tapahtuva oppiminen ohjaa tiedon kehitysprosessia sekä edelleen sitoutumiseen ja sen toteutumiseen liittyviä päätöksiä. Asiakkaiden kanssa tapahtuva sosialisaatio tasoittaa tietä kokemukselliseen oppimiseen, joka tarjoaa uusia näkökulmia tiedon kehittämiseen. Tulokset vahvistavat, että tiedon kehittämisprosesseja ja sitoutumista tapahtuu molempien osapuolten toimesta. Tämä on tärkeä tekijä ymmärrettäessä kuinka yritysten kansainvälistyminen etenee: molempien osapuolten pitää sitoutua ja työskennellä yhdessä prosessin tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]