Strategia töihin : millaisia strategiaohjelmistoja tarvitsemme tulevaisuudessa?
Alakoski, Hannu; Siltamäki, Marko; Syrjälä, Piritta (2018-08-22)
Alakoski, Hannu
Siltamäki, Marko
Syrjälä, Piritta
22.08.2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-823-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-823-8
Kuvaus
vertaisarvioimaton
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda lisää ymmärrystä siitä, miten strategiatyökaluja voidaan muuttaa digitalisoituun ohjelmistomuotoon. Tällä hetkellä markkinoilla on tarjolla satoja erilaisia ohjelmistoja strategisen johtamisen sovelluksiin – osa sovelluksista on tehty eksplisiittisesti strategian tai liiketoiminnan kehittämistä varten, kun taas osaa muista ohjelmistoista sovelletaan vakiintuneesti liiketoiminnan kehittämisessä.
Hankkeessa tehtyjen ohjelmistoprototyyppien testauksen perusteella haastattelemamme pk-yritysten toimitusjohtajat suhtautuivat positiivisesti erilaisten strategiaohjelmistojen käyttöön. Laajemman 17 asiantuntijajoukon mielestä strategiaohjelmistojen käytöllä saavutettava hyöty on sitä suurempi mitä suuremmasta yrityksestä on kysymys. Lisäksi potentiaalisesti saavutettava hyöty on entistä suurempi, jos organisaation jäsenet sijaitsevat fyysisesti eri tiloissa, eivätkä kohtaa toisiaan säännöllisesti. Näiden 17 asiantuntijahaastattelun pohjalta voidaan myös todeta, että ohjelmistojen tärkeimmät ominaisuudet ovat helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus.
Tekemämme tutkimuksen perusteella voidaan väittää strategiaohjelmistojen olevan jo suhteellisen kilpailtu toimiala. Siitä huolimatta haastatteluissamme, kehitystyössämme ja ideaprototyyppiemme pilottitestauksissa oli helppo huomata, että oikeasti käyttäjälähtöisille ja loppukäyttäjän kipukohtia ratkaiseville ohjelmistoille on olemassa tarvetta.
Hankkeessa tehtyjen ohjelmistoprototyyppien testauksen perusteella haastattelemamme pk-yritysten toimitusjohtajat suhtautuivat positiivisesti erilaisten strategiaohjelmistojen käyttöön. Laajemman 17 asiantuntijajoukon mielestä strategiaohjelmistojen käytöllä saavutettava hyöty on sitä suurempi mitä suuremmasta yrityksestä on kysymys. Lisäksi potentiaalisesti saavutettava hyöty on entistä suurempi, jos organisaation jäsenet sijaitsevat fyysisesti eri tiloissa, eivätkä kohtaa toisiaan säännöllisesti. Näiden 17 asiantuntijahaastattelun pohjalta voidaan myös todeta, että ohjelmistojen tärkeimmät ominaisuudet ovat helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus.
Tekemämme tutkimuksen perusteella voidaan väittää strategiaohjelmistojen olevan jo suhteellisen kilpailtu toimiala. Siitä huolimatta haastatteluissamme, kehitystyössämme ja ideaprototyyppiemme pilottitestauksissa oli helppo huomata, että oikeasti käyttäjälähtöisille ja loppukäyttäjän kipukohtia ratkaiseville ohjelmistoille on olemassa tarvetta.