The Early Bird Catches the Worm: The Impact of English Playschool on English Acquisition at Elementary School in Enkki-class
Huotari, Riikka (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työssäni olen tutkinut vieraskielisen opetuksen linjalla (Enkki-luokka) opiskelevien ensimmäisen ja kolmannen luokan oppilaiden suullista englannin kielen taitoa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ovatko oppilaat, jotka olivat ennen koulun aloittamista käyneet Englantilaista leikkikoulua vähintään vuoden verran, lahjakkaampia englannin kielen suullisessa taidossa kuin oppilaat, jotka aloittivat englannin opiskelun vasta ensimmäisellä luokalla. Testasin oppilaat yksilöllisesti tammikuussa 2010. Heidän tehtävänä oli kuvailla englanniksi keittiökuvaa, joka oli Richard Scarryn kuvakirjasta Iloinen esikoulu. Teemat kuvasta olivat tuttuja molemmille luokille englanninkielisiltä tunneilta. Nauhoitin oppilaiden vastaukset, minkä jälkeen vertailin ja analysoin ryhmien tuloksia. Apunani tuloksien analysoinnissa käytin Loman & Jörgensenin makrosyntagmianalyysia.
Tulokset osoittivat, että kolmanteen luokkaan mennessä erot suullisen englannin kielen tuottamisessa olivat tasoittuneet kahden ryhmän välillä. Kolmasluokkalaiset molemmista ryhmistä tuottivat suurinpiirtein yhtä paljon makrosyntagmeja englanniksi. Suurimmat erot englannin kielen tuottamisessa voitiin nähdä kahden ryhmän välillä ensimmäisellä luokalla. Ensimmäisen luokan oppilaat, jotka olivat käyneet Englantilaista leikkikoulua vähintään vuoden verran, tuottivat yhtä paljon makrosyntagmeja kuin kolmasluokkalaiset. Ensimmäisen luokan oppilaat, joilla ei ollut Englantilaista leikkikoulutaustaa, tuottivat huomattavasti vähemmän makrosyntagmeja. Ryhmä, jolla oli taustalla Englantilainen leikkikoulu, lausui englanninkieltä sujuvammin kuin ryhmä, joka ei ollut käynyt Englantilaista leikkikoulua. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erot suullisen englannin kielen tuottamisessa tasoittuvat kouluvuosien myötä, mutta ne oppilaat, jotka ovat käyneet Englantilaisen leikkikoulun, puhuvat ja lausuvat englantia sujuvammin.
Tulokset osoittivat, että kolmanteen luokkaan mennessä erot suullisen englannin kielen tuottamisessa olivat tasoittuneet kahden ryhmän välillä. Kolmasluokkalaiset molemmista ryhmistä tuottivat suurinpiirtein yhtä paljon makrosyntagmeja englanniksi. Suurimmat erot englannin kielen tuottamisessa voitiin nähdä kahden ryhmän välillä ensimmäisellä luokalla. Ensimmäisen luokan oppilaat, jotka olivat käyneet Englantilaista leikkikoulua vähintään vuoden verran, tuottivat yhtä paljon makrosyntagmeja kuin kolmasluokkalaiset. Ensimmäisen luokan oppilaat, joilla ei ollut Englantilaista leikkikoulutaustaa, tuottivat huomattavasti vähemmän makrosyntagmeja. Ryhmä, jolla oli taustalla Englantilainen leikkikoulu, lausui englanninkieltä sujuvammin kuin ryhmä, joka ei ollut käynyt Englantilaista leikkikoulua. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erot suullisen englannin kielen tuottamisessa tasoittuvat kouluvuosien myötä, mutta ne oppilaat, jotka ovat käyneet Englantilaisen leikkikoulun, puhuvat ja lausuvat englantia sujuvammin.