Issues of various alternative fuel blends for off-road, marine and power plant diesel engines
Sirviö, Katriina (2018-05-31)
Sirviö, Katriina
Vaasan yliopisto
31.05.2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-805-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-805-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Energiapoliittisena tavoitteena on lisätä uusiutuvan energian osuus Euroopassa 27 prosenttiin energian kokonaiskulutuksesta vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitteen toteuttamista tässä väitöskirjassa tutkittiin nestemäisiä vaihtoehtoisia polttoaineita ja niiden ominaisuuksia. Sekä uusiutuvat että kierrätyspolttoaineet ja niiden seokset fossiilisen polttoaineen kanssa soveltuvat voimala-, laiva- ja työkonemoottoreihin.
Tutkimuksessa perehdyttiin polttoaineiden säilyvyyteen, yhteensopivuuteen ja varastointiominaisuuksiin teoriatasolla. Lisäksi analysoitiin näihin tekijöihin liittyviä ominaisuuksia. Sekä uusiutuvia että kierrätyspolttoaineita tutkittiin. Tulokset, jotka perustuvat laboratorioanalyyseihin, on esitetty kuudessa tutkimusartikkelissa. Työkone-, laiva- ja voimalamoottoreihin on saatavilla useita soveltuvia vaihtoehtoisia polttoaineita. Tämän tutkimuksen yhtenä tuloksena todettiin, että täysin uusi ja 100 % uusiutuva vaihtoehtoinen polttoaineseos, uusiutuvan naftan ja rypsipohjaisen biodieselin seos, on soveltuva dieselmoottoreihin. Päätös polttoaineiden seostamisesta tulee tehdä tapauskohtaisesti riippuen siitä, mihin tarkoitukseen polttoainetta tarvitaan ja mitkä ovat polttoaineseoksen ominaisuudet. Tämän takia tieto erilaisista seoksista ja niiden analyysituloksista on erittäin tärkeää. Tuloksina todettiin myös, että metyyliesterit tarvitsevat antioksidantteja säilyäkseen hyvin, mutta polttoaineiden säilyvyyteen vaikuttavat voimakkaasti myös varastointiolosuhteet. Polttoaineen 20 tilavuusprosentin bio-osuus ei huonontanut voiteluöljyn laatua pitkäaikaisessa moottoritutkimuksessa. Fossiilisten ja uusiutuvien polttoaineiden seoksilla korkea rikkipitoisuus paransi seoksen hapettumisenkestoa. Seostaminen on myös hyödyllistä ympäristön kannalta, jos ainoa vaihtoehto fossiiliseksi polttoaineeksi on korkearikkinen. Polttoainevaihtoehtojen laaja valikoima on vaativaa moottorien kehitystyön kannalta, mutta sellaisenaan käyttökelpoisia vaihtoehtoja on jo nyt useita. Uusiutuvien polttoaineiden seostaminen perinteisiin nopeuttaa teknistä siirtymävaihetta energiantuotannon murroksessa.
Tutkimuksessa perehdyttiin polttoaineiden säilyvyyteen, yhteensopivuuteen ja varastointiominaisuuksiin teoriatasolla. Lisäksi analysoitiin näihin tekijöihin liittyviä ominaisuuksia. Sekä uusiutuvia että kierrätyspolttoaineita tutkittiin. Tulokset, jotka perustuvat laboratorioanalyyseihin, on esitetty kuudessa tutkimusartikkelissa. Työkone-, laiva- ja voimalamoottoreihin on saatavilla useita soveltuvia vaihtoehtoisia polttoaineita. Tämän tutkimuksen yhtenä tuloksena todettiin, että täysin uusi ja 100 % uusiutuva vaihtoehtoinen polttoaineseos, uusiutuvan naftan ja rypsipohjaisen biodieselin seos, on soveltuva dieselmoottoreihin. Päätös polttoaineiden seostamisesta tulee tehdä tapauskohtaisesti riippuen siitä, mihin tarkoitukseen polttoainetta tarvitaan ja mitkä ovat polttoaineseoksen ominaisuudet. Tämän takia tieto erilaisista seoksista ja niiden analyysituloksista on erittäin tärkeää. Tuloksina todettiin myös, että metyyliesterit tarvitsevat antioksidantteja säilyäkseen hyvin, mutta polttoaineiden säilyvyyteen vaikuttavat voimakkaasti myös varastointiolosuhteet. Polttoaineen 20 tilavuusprosentin bio-osuus ei huonontanut voiteluöljyn laatua pitkäaikaisessa moottoritutkimuksessa. Fossiilisten ja uusiutuvien polttoaineiden seoksilla korkea rikkipitoisuus paransi seoksen hapettumisenkestoa. Seostaminen on myös hyödyllistä ympäristön kannalta, jos ainoa vaihtoehto fossiiliseksi polttoaineeksi on korkearikkinen. Polttoainevaihtoehtojen laaja valikoima on vaativaa moottorien kehitystyön kannalta, mutta sellaisenaan käyttökelpoisia vaihtoehtoja on jo nyt useita. Uusiutuvien polttoaineiden seostaminen perinteisiin nopeuttaa teknistä siirtymävaihetta energiantuotannon murroksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]